Revisjon og kvalitetsstyring med Projectplace

Pressemelding  •  22-10-2010 13:05 CEST

Veritech AS tilbyr rådgivningstjenester og kompetanseutvikling innen HMS, kvalitet, miljø og ledelse. Daglig leder Magnus Robbestad er revisor, og leies inn som konsulent for blant annet sertifiseringsprosesser og revisjoner. I tillegg holder han egne kurs innen ISO-standardene.

Magnus Robbestad i konsulentselskapet Veritech AS er Projectplace-veteran, og har funnet ut at verktøyet egner seg til flere ulike formål. Han bruker det blant annet til revisjon og kvalitetsstyring.

Robbestad har store kunder innen helse, industri og offshorebransjen. Veritech har en Enterprise-konto hos Projectplace, og har brukt prosjektstyringsverktøyet siden 2003.

– Jeg bruker Projectplace til alt, sier han. Alle typer prosjekter jeg leder ligger i Projectplace. Det er et uhyre funksjonelt prosjektstyringsverktøy, og jeg har gjennom årene sett hvordan brukervennligheten bare har blitt bedre og bedre.

Revisjon for Statens vegvesen

Et prosjekt kan dreie seg om så mangt, og Robbestad bruker det webbaserte verktøyet på litt andre måter enn de fleste andre, ofte til revisjonsoppdrag. Fra november 2009 til mai 2010 utførte han eksempelvis en internrevisjon for Statens vegvesen Sør. Rutiner og resultater hos seks entreprenører som har såkalte funksjonskontrakter for veivedlikehold skulle revideres. Robbestad reiste rundt og registrerte fakta i veiprosjekter fra Flekkefjord til Rjukan. Ikke bare entreprenørene og vegvesenets folk var involvert, men også byggeledere og andre parter. Alt av dokumentgjennomgang, tilbakemeldinger, kontakter, rapporter, såvel som planer av alle slag ble lagt inn i prosjektstyringsverktøyet og dermed sendt ut på høring til alle aktørene.

– Oppdraget var både komplisert og intensivt. Med så mange ulike aktører som skal kommentere rapportene hadde det vært svært vanskelig å gjøre dette gjennom epost. Å holde styringen hadde vært nesten umulig uten Projectplace, mener Robbestad, som etterlot seg en imponert kunde. Vegvesenets byggeledere satte seg veldig fort inn i funksjonaliteten.

- Jeg tror de også fikk smaken på verktøyet, sier han.

Avvikssystem og kvalitetsstyring

Selv om Robbestad har lang erfaring med Projectplace, er det fortsatt moduler og funksjonalitet han ikke ennå benytter seg av. For ham er dokumentmodulen som tar hånd om alt av fremdriftsplanerog dokumentasjon den viktigste modulen, men det informasjonsverktøyet oppstartssiden utgjør, er det aller viktigste. Dette er en slags «oppslagstavle» hvor man lett holder seg oppdatert om det nyeste i systemet og lett kan gå inn i dybden i det man ønsker. Aktivitetsmodulen og saksarkivet bruker han også.

– Saksarkivet har en meget hensiktsmessig søkefunksjon som gjør det lett å finne frem til hva det skulle være. Men jeg bruker saksarkivet også som avvikssystem for HMS. Her logges uansett alle henvendelser og tilbakemeldinger og aksjonene som er tatt for å utbedre avvikene, legges også inn, orienterer Robbestad, og forteller at Projectplace også fungerer godt som kvalitetsstyringssystem.

– Etter at en ISO-sertifisering er ferdigstilt, trengs et kvalitets- og miljøstyringssystem for å kunne følge opp i henhold til standardene. Selv om Projectplace ikke er laget med tanke på dette, tilfredsstiller systemet kravene til ISO 9001, som omfatter blant annet kvalitetsledelse, dokumentkontroll, og internrevisjon. Det er jo et dokumentstyringsverktøy som gir full dokumentasjon over alt som skjer og har skjedd, sier konsulenten.

100 prosent trygg

Robbestad føler seg helt trygg på prosjektstyringsløsningen sin. I alle de årene han har benyttet det, mener han å huske én gang det ikke fungerte, men det var fordi internett var nede, tilføyer han.

– Jeg har drevet mye med andre webprogrammer, blant annet e-læringssystemer. I tidligfasen av disse programmene har jeg sett mange «bugs». Det har aldri forekommet i Projectplace. Det er tydelig at det ligger masse ressurser bak hver versjon som lanseres. Det er fullstendig gjennomtestet og jeg stoler 100 prosent på systemet. Backup bekymrer meg heller ikke, det sørger Projectplace for.

iPhone og iPad i Italia

At prosjektstyringsverktøyet er tilgjengelig på internett, er noe av det han setter mest pris på. Slik har alle brukere tilgang til å legge inn dokumenter, følge med på prosjektets fremdrift og kommentere underveis – uansett tidssone og hvor de måtte befinne seg. Som ekstern rådgiver følger Robbestad selv flere prosjekter fra Nord-Italia, hvor han og kona har kjøpt seg hus og tilbringer mye tid.

– Hver vår er vi der to måneder på rad. Med Projectplace sin gratis iPhone-app kan jeg lese om alt som skjer i løpet av dagen. Om kvelden sjekker jeg epost og kan redigere dokumentene gjennom Projectplace. Nå gleder jeg med til å se hvordan det fungerer på iPad, avslutter daglig leder i Veritech.

Følg oss på

Projectplace (tidl. Prosjektplassen) er markedsledende i Europa på nettbasert prosjektsamhandling. Siden 1998 har Projectplace vært førende innen utvikling av online prosjektverktøy, inspirert av utviklingen innen Social Project Management. Projectplace finnes på 7 språk, og så langt har over 580 000 brukt verktøyet til å forbedre kommunikasjon og forenkle samhandling i sine prosjekter. Selskapet har drøyt 120 ansatte, hovedkontor i Stockholm og lokale kontorer i Oslo, København, Frankfurt og Amsterdam. Les mer på www.projectplace.no