Quality Airport Hotel Stavanger plukker vekk fjørene

Pressemelding   •   apr 11, 2019 09:30 CEST

Quality Airport Hotel Stavanger

(Sola 11.04.2019) Inspirert av svensk initiativ kutter Quality Airport Hotel Stavangerfjær fra påskepynten for å rette oppmerksomhet mot dyrevelferd.

Alle hotellene i Nordic Choice Hotels er med på initiativet som stammer fra dyrevernorganisasjonen Djurens Rätt i Sverige, og som har ført til at 208 svenske kommuner i 2019 ikke pynter med fjær på offentlige steder.

"Det er svært positivt at en større aktør som Nordic Choice Hotels velger å kutte fjær i påskepynten ved alle sine hoteller. Det kan være vanskelig for konsumenten å vite hvor fjærpynten kommer fra og hvordan dyrevelferden i denne produksjonen har vært. Selv om det er ulovlig med levendeplukking av gjess og andre oppdrettsfugl i Europa, kan fjær- og dunprodukter komme fra land utenfor Europa hvor levendeplukking fortsatt forekommer. Med tanke på dyrevelferden er det beste å helt unngå fjær som del av påskepynten", sier Annette Bjørndalen Søreide, kommunikasjonsrådgiver i Dyrebeskyttelsen Norge.

Selv om påsken blir fjærfri, markeres den på Quality Airport Hotel Stavanger med påskebuffet både 1. og 2. påskedag med masse aktiviteter for den yngre garde.

"På Quality Airport Hotel Stavanger tar vi dyrevelferd på alvor, og påsken er heldigvis så mye mer enn fjær. I år vil gjestene våre (og lokalbefolkningen) få muligheten til å bli med på ulike aktiviteter. Man kan være med på påskeeggjakt, tegnekonkurranse med påskeegg, i tillegg til hoppeslott og masse annet spennende. Vi har på ingen måte satt strek over påsken og vi vil at store og små skal kose seg hos oss med påsken som tema - selv om vi kutter ut påskefjær", sier Lars Roalkvam, Regionsdirektør, Quality Hotel Region Stavanger.

Bærekraft i fokus

Nordic Choice Hotels har vært en pådriver i bransjen i bærekraftspørsmål, blant annet gjennom å innføre krav om MSC- eller ASC-sertifisering av sjømat og Europas første palmeoljefrie hotell. I 2018 ble selskapet kåret til bransjevinner for sjette år på rad av Sustainable Brand Index. I samarbeid med WWF og Dyrevernalliansen ble det i 2010 laget egne retningslinjer for innkjøp av fisk, skalldyr og kjøtt, med mål om å skape en etisk og bærekraftig leverandørkjede. I løpet av 2019 skal alle hotellene kutte all unødvendig engangsplast, og påvirke sine leverandører til å kutte så mye unødvendig plast som mulig.

"Som en del av at vi hele tiden jobber for å levere Nordens mest bærekraftige hotellopplevelse, er det flott å kunne stille oss bak dette initiativet for dyrevelferd. Det blir definitivt påskestemning på hotellene våre, selv om vi kutter ut fjær", sier bærekraftdirektør i Nordic Choice Hotels Harald Bjugstad-Holm.

Lars Roalkvam
Regionsdirektør, Quality Hotel, Region Stavanger
Tlf: +47 901 61 525
Email: lars.roalkvam@choice.no