Quality Hotels åpner Skandinavias største eventhotell i Stockholm

Quality Hotels åpner Skandinavias største eventhotell i Stockholm

Den 31. august 2013 åpner eventhotellet Quality Hotel Friends i Arenastaden i Solna. Eventhotellet har kapasitet til å være vertskap for arrangementer fra 2 til 65 000 personer, og er således unik i skandinavisk sammenheng. Det 94 meter høye hotellet er karakteristisk med tusen runde vinduer, inspirert av Zlatans svetteperler.

-Vi vil skape store øyeblikk for våre gjester. På Quality Hotel Friends skal møtene finne sted og historiene skapes, uansett om det er en stor messe, et arbeidsmøte, venner som skal på konsert eller Solna beboere som vil ha et avbrekk i hverdagen. Vi gleder oss til å åpne dørene og ønske hele Skandinavia velkommen inn til sannsynligvis verdens beste eventhotell. og Quality skal vise Sverige hvorfor de er best på møter og konferanser, sier Petter A. Stordalen eier og styreleder i Nordic Choice Hotels, som står bak hotellkjeden Quality.

Quality Hotel Friends er nærmeste nabo til Friends Arena og Mall of Scandinavia, og vil være det naturlige hotellvalget for arenaens og shoppingsentrets gjester. Quality Hotel Friends er Quality-kjedens siste tilskudd og vil sammen med Friends Arena bli Skandinavias største anlegg for events og møter. Her vil det være mulig å arrangere store kongresser, utstillinger, moteshow og festivaler. Hotellet har 400 rom, 15 konferanserom, to store eventsaler med totalkapasitet på 2600 personer. I toppetasjen ligger OnTop restaurant og champagnebar, med en spektakulær utsikt over hele Stockholm.  Hotellet skal samtidig drifte 300 salgsboder og 42 kiosker i Friends Arena. Med Skandinavias største kjøkken og restaurantdrift har Quality Hotel Friends nesten 650 personer i drift ved store det arrangement på Friends Arena.

-Dette er et stort øyeblikk for Nordic Choice Hotels. Quality Hotel Friends er mulighetenes hotell. Det skal bli en glede å arrangere store begivenheter på hotellet og samtidig kunne hjelpe arenaen i avviklingen av større events, sier Björn Callin, hotelldirektør på Quality Hotel Friends.

Design inspirert av Zlatan

Gert Wingårdh, fra Wingårdhs Arkitekter, har funnet inspirasjon i Zlatan Ibrahimovics svetteperler og skapt en unik fasade med 1000 runder vinduer, godt synlig i hele Solna. Innvending har hotellet fått et varmt og myk uttrykksform, inspirert av nordiske natur.

-Det har vært utfordrende å skape en fasade som kan ta en naturlig plass ved siden av arenaen og det kommende kjøpesentret, men jeg er svært fornøyd med resultatet. Quality Hotel Friends er blitt et utrolig spennende hotell, sier Gert Wingårdh, Wingårdh Arkitekter.

Hotellbygget eies av eiendomsselskapet PASAB, som eies av Petter A. Stordalen og kompanjonger Arthur og Anders Buchardt.

-Quality Hotel Friends har vært det mest utfordrende hotellprosjektet jeg har jobbet med. Som et eventhotell har vi gjort alt for å imøtekomme alle tenkelige logistiske utfordringer. Vi har ønsket å skape en behagelig og avslappet atmosfære for gjestene, enten de skal på møte, en større konferanse eller  på weekend-tur. Jeg gleder meg til å høre responsen fra de første gjestene, sier Anders Buchardt medier i PASAB.

Fakta:

400 rom

8 konferanselokaer

2 eventsaler

Arenatilgang med plass til 65000 gjester.

Emner

Quality Hotels en del av Nordic Choice Hotels, en av Nordens ledende hotellkjeder med en årlig omsetning på mer enn 6,2 milliarder og over 9200 ansatte. Quality Hotels er attraktive fullservice hotell med vekt på kurs, konferanse og møter. Lokalisert i sentrum av mindre og mellomstore byer, i utkanten av de største byene og ved sentrale flyplasser i Skandinavia. Kjedens kundeløfte er ”It`s taken care of.” Quality har 54 hoteller i Norden. Alle hoteller er miljøsertifisert etter ISO 14001.

Relatert materiale