Radon som helsefare – WHO-rapport

Radon som helsefare – WHO-rapport

WHOs siste rapport ”Guidelines on Housing and Health” beskriver hvordan menneskers boforhold og helse påvirkes av ulike faktorer. I rapporten beskrives blant annet radon som en helsefare. Rapporten påpeker at radon bør regnes som et kreftfremkallende stoff på nivå med tobakksrøyk.

Radons helsefarlige effekter understrekes blant annet av at WHO ønsker å senke referanseverdien for radon i hjemmemiljøer til 100 Bq/m³. Det er en tredel av EURATOMS direktiv 59/2013, der grenseverdien er satt til 300 Bq/m³.

Radon forårsaker lungekreft

Radon som helsefare er et globalt problem som er beregnet til hvert år å forårsake rundt 230 000 tilfeller av lungekreft, en kreftform med høy dødelighet. Radonovas måleekspert José-Luis Gutiérrez Villanueva kommenterer den siste WHO-rapporten:

– Det er viktig at radon ikke særbehandles, men regnes som et forurensende stoff på lik linje med andre. Her er WHOs rapport tydelig og viktig. Rapporten beskriver radons helsefarlige effekter, og hvordan man kan arbeide med forebyggende tiltak for å redusere radonkonsentrasjoner som er helsefarlige. Med tanke på at radon forårsaker et svært stort antall lungekrefttilfeller, er det nødvendig å snakke i klartekst om denne saken.

– Selv om radon er et globalt problem, er WHOs rapport tydelig på at radon må bekjempes på nasjonalt nivå. For at dette skal være effektivt må hvert land ha et godt utarbeidet program som kan tilpasses rådende forhold.

José-Luis Gutiérrez Villanueva har jobbet med radonspørsmål de siste 15 årene. Han har tatt doktorgrad i emnet ”Radon concentrations in soil, air and water in a granitic area: instrumental development and measurements” (University of Valladolid, 2008) og er blant annet ekspert på analyse av data og ulike teknikker for radonmåling. Som sekretær i European Radon Association har José-Luis også stor erfaring innen det internasjonale arbeidet med radon.

Mer informasjon og rapporten ”Guidelines on Housing and Health” er tilgjengelig her»

For mer informasjon om radon og radonmåling gå til www.radonova.no

Odd Magne Solheim

Radonova Norge 45 85 07 00

adm.dir. Radonova Laboratories

Radonova – verdensledende innen radonmåling

Med vårt moderne laboratorium i Uppsala er vi verdensledende innen måling av radon, med kunder i over 80 land. Vi er rundt 35 personer som jobber med produksjon, analyse, salg, støtte og forskning/utvikling. Vi jobber ut ifra et kundeorientert perspektiv, og målet er alltid å overgå forventningene dine til kvalitet, service og kundebehandling.

Radonova, tidligere Landauer Nordic AB og Gammadata Mätteknik AB, ble grunnlagt i 1986 i forbindelse med Tsjernobyl-ulykken, da en gruppe forskere ved Uppsala universitet fikk i oppdrag av den svenske regjeringen å måle det radioaktive nedfallet i og utenfor Sverige. Radonova har målt radon i større skala siden 1989 og er også medlem av Norsk Radonforening.

Radonova er et selskap i Lagercrantz Group.