Ragn-Sells innskjerper rutinene etter terroren i Stockholm

Nyhet   •   apr 10, 2017 14:16 CEST

Alle Ragn-Sells biler skal være låst når sjåføren ikke er i bilen.

I flere terrorangrep de siste årene har terroristene brukt kaprede lastebilder for å utføre ugjerningene. Det siste, sjokkerende eksemplet var i Stockholm på fredag og det er ikke mange uker siden vi så en tilsvarende hendelse i sentrum av London. Også angrepet i Nice i 2016 ble utført med en lastebil som ble kjørt inn i en folkemengde.

Stjal bilen

Ifg Aftenposten skal gjerningspersonen i Stockholm ha hoppet inn i førerhuset mens sjåføren av en varebil leverte varer til en kafé. Lastebilsjåføren har senere fortalt at han var bak bilen da han oppdaget at en maskert mann satte seg inn i førerhuset. Lastebilsjåføren forsøkte å stanse gjerningsmannen, men måtte raskt gi opp forsøket. Lastebilen kjørte deretter i høy hastighet nedover den travleste gågaten i Stockholm – Drottninggatan.

Endrer perspektivet

Angrepet i Stockholm bragte terroren et skritt nærmere oss alle. For oss som er et svenskeid selskap med aktivitet i det aktuelle området ble det ekstra sterkt, sier Bjørn Hoel, administrerende direktør i Ragn-Sells AS. Vi har derfor innskjerpet rutinene våre knyttet til låsing av bilene med umiddelbar virkning. Ingen biler skal forlates ulåst og i de tilfellene vi må ha motoren i gang når sjåføren er ute av bilen, skal førerhuset låses. Til nå har disse rutinene handlet om vern om verdier, mens det nå handler som vern om liv og helse. Vi må alle ta de grepene vi kan for å stoppe terroren. Dette er et lite, men konkret grep som begrenser mulighetene for terroristene til bruke samme metode fremover. Vi oppfordrer derfor alle andre transportbedrifter til å være med å ta ansvar på samme måte.

Foto: TT News Agency/Anders Wiklund/Via Reuters