Strandrydderekord i 2016 også!

Nyhet   •   okt 20, 2016 12:08 CEST

Strandrydding på Langåra

For å få mer kunnskap om avfall på avveie i norsk natur, oppfordrer Hold Norge Rent de frivillige til å registrere avfallet som samles inn, i Hold Norge Rents ryddeportal.

For sjette året på rad er det uidentifiserbare plastbiter som topper funnlisten. Andre gjengangere som også ligger på topp ti, er tau, drikkeflasker, isopor, korker, bomullspinner, pakkebånd og strips.

- Personlig forbruk, fiskeri, bygg- og anleggsvirksomhet og sanitæravfall antas å være hovedkildene til det marine avfallet som samles inn av frivillige i Norge, sier Malin Jacob i Hold Norge Rent.

- Over 76 prosent av funnene er plast. Plastpartikler eller mikroplast kan være helseskadelige og er en kilde til opptak av miljøgifter i organismer. Dessverre er det allerede påvist mikroplast i en lang rekke arter og i flere typer mat. Forskere har funnet mikroplast i plankton, koraller, skjell, skalldyr, fisk, sjøfugl og sjøpattedyr, sier direktør for bærekraft hos Ragn-Sells, Cecilie Lind.

Marin forsøpling påfører også samfunnet en rekke andre problemer. Fiskere plages med skader på fiskeredskap og avfall i garnene. Skip får skader, og mindre båter kan i verste fall havarere ved kollisjoner med avfall i sjøen eller tau som setter seg fast i båtpropeller.

Ragn-Sells AS har støttet Hold Norge Rent siden 2012. Vi tilbyr også løsninger for gjenvinning av utrangert utstyr fra

havbruksnæringen.