Smak herlige tapas i Barcelona!

Blogginnlegg  •  16-01-2013 15:59 CET

Det er mye man kan forlyste seg med i Barcelona, men å teste seg gjennom de forskjellige tapasmenyene er et must. Heldigvis er det verken vanskelig eller dyrt å finne fantastiske tapassteder
— med mat du ikke vil glemme med det første. Bestill en tapasreise til Barcelona!

Jamón ibérico
Få matvarer gjør spanjolene så stolte (og sultne) som luksusvarianten av skinke: pata negra. Det som særpreger akkurat denne skinketypen, er at den er laget av kjøtt fra gris som er fôret kun med eikenøtter. Og ja, det gjør en merkbar forskjell; skinken er helt fantastisk på smak, og dessuten formelig smelter den i munnen.

Gå til: Ca La nati, C/Poeta Cabanyes, 12

Vegetaromelett
Er du vegetarianer, eller er du ganske enkelt fan av skikkelig god, vegetarisk mat? Da er krispi crêpes fylt med sopp og ricottaost noe for deg. Denne retten holder til flere personer, men vi kan nesten garantere at dere ber om én til når dere har spist de første stykkene deres ... mmm!

Gå til: La Lia d’en Vicius, Calle Blai, 28

Sushi-tapas
Spanjolene liker å dele på maten, også når det handler om sushi. På en av Barcelonas litt hippere restauranter, nyåpnede Ikibana, bestiller du sushiruller som fordeles blant selskapet ditt. Favoritten? Alle varianter som heter noe med tempura (tempura betyr at maten er fritert).

Gå til: Ikibana, Passeig de Picasso, 32

Croquetas
En klassiker i Barcelonas tapasverden er de friterte krokettene med forskjellig fyll som du finner i annenhver restaurant her. Sjekk ut ost og skinke-varianten, eller hvorfor ikke et vegetaralternativ og dypp dem i god salsa brava. En mild saus av tomat og ymse krydder.

Gå til: Sagardi, C/Argenteria, 62

Tortilla de patatas og patatas bravas
Ettersom vi her hjemme har vokst opp med at potet er en basisingrediens i en skikkelig middag, er Spanias to potetretter et utmerket alternativ til tapasbuffeen. Tortilla de patatas er en herlig potetomelett som bør være kremaktig i midten for beste smaksopplevelse. Patatas bravas er friterte potetbiter som nytes sammen med salsa brava og aioli.

Gå til: Ciudad Condal, Rambla de Catalunya, 18

Kommentarer (0)