Adecco og Norsk Kylling inngår forlik

Pressemelding  •  28-06-2012 07:00 CEST

Bemanningsbyrået Adecco stevnet kyllingprodusenten Norsk Kylling på Støren for overtidsbetaling tidligere i år, med et krav på en million kroner knyttet til overtidsbetaling fra 2007, 2008 og 2009. Partene møttes i Sør-Trøndelag tingrett fordi Norsk Kylling ikke ville betale ut overtidstillegget. Nå har Norsk Kylling, som er eiet av REMA Industrier, og Adecco inngått forlik.

- Dette er en sak som er fint for begge parter at vi blir ferdige med. Vi trenger ikke belaste verken rettssystemet eller begge selskaper med denne diskusjonen og historiske saken mer, så da satt vi oss ned sammen og fant en løsning vi begge er fornøyde med i stedet, sier adm.dir. REMA Industrier, Jaan Ivar Semlitsch.

God løsning
Norsk Kylling leide i flere år inn arbeidskraft til fabrikken på Støren fra bemanningsselskapet Adecco. Konsernsjef Anders Øwre-Johnsen sier han er fornøyd med at de nå har funnet en løsning på saken sammen med Norsk Kylling og den nye eieren REMA Industrier.

- De 14 ansatte det er snakk om fikk tilbakebetalt overtidstilleggene i fjor, og vi er glade for å nå kunne legge saken bak oss, sier Øwre-Johnsen.

Profesjonell dialog
I en rapport fra Arbeidstilsynet ble det påpekt at Adecco og Norsk Kylling hadde felles ansvar for å betale overtidstillegg til de innleide arbeiderne. Selv om Adecco hadde arbeidsgiveransvar for sine ansatte, var Norsk Kylling medansvarlig for disse, gjennom sitt ansvar for arbeidsplan og drift, konkluderte rapporten. Dette ble grunnlaget for tvisten om regningen for overtidsbetalingen.

-  Vi er glade for å få ryddet opp i dette, og ser frem til en profesjonell og god dialog med Adecco i tiden fremover. Vi kommer til å ha fortsatt vekst på Støren i årene som kommer, og ryddige og gode arbeidsforhold for de som arbeider der er svært viktig for vår del, avslutter Semlitsch.

For ønske om ytterligere informasjon:

Konsernsjef Adecco, Anders Øwre-Johnsen, anders.owre-johnsen@adecco.no

Adm. dir. REMA Industrier, Jaan Ivar Semlitsch, jase@rema.no

REMA 1000 AS omfatter virksomheten til REMA 1000 i Norge, Danmark og Sverige, samt REMA Industrier. Virksomheten eies 100 % av Reitangruppen. REMA 1000 er Norges ledende dagligvarekjede og en av landets sterkeste merkevarer.  Siden 1979 har REMA 1000 tilbudt kunder over hele landet et godt valgt utvalg av dagligvarer av god kvalitet til de laveste prisene.

Adecco er Norges største bemanningsselskap, og har over 7.000 medarbeidere i jobb hver dag. Adecco tilbyr midlertidige og faste stillinger i norsk næringsliv og offentlig sektor. For hver enkelt jobbsøker, er det viktig å finne den riktige arbeidsplassen. Adecco ønsker å bidra til at matchen mellom bedriften og jobbsøkeren blir optimal.