En ny butikk hver fjerde dag i 40 år

Pressemelding  •  29-05-2012 11:00 CEST

I dag er det 40 år siden Colonialmajor Odd Reitan åpnet sin aller første butikk, AS Sjokkpris i Trondheim. I dag omfatter Reitangruppen nærmere 4.000 butikker i syv land. Det blir i gjennomsnitt en ny butikk hver fjerde dag i 40 år siden oppstarten 29. mai 1972.

- Jeg tenkte ikke på det sånn før jeg fikk en sms med det morsomme regnestykket. Det er jo på grunn av oppkjøpet blant annet i Baltikum tidligere i år vi har så mange butikker nå. Det er klart jeg er stolt at alt vi har fått til siden 1972, men mest av alt er jeg stolt av alle de dyktige menneskene, de flotte konseptene og alle drømmene vi har virkeliggjort. Det blir spennende å se hva vi får til de neste 40 årene, sier Colonialmajor Odd Reitan.

Verdibasert fra starten av

Odd vokste opp med butikk i forretningen til hans far Ole og mor Margit i Nonnegata i Trondheim. Kjøpmannssønnen hjalp til i butikken fra han var liten gutt, med pakking av varer, varepåfylling og kundeservice. Milepælen for Odd Reitans del kom nøyaktig for 40 år siden, 29. mai i 1972. Da åpnet han sin første forretning, AS Sjokkpris i St. Olavs gate i Trondheim. I årene som fulgte kjøpte han flere forretninger, og i 1975 ble det første kjedekontoret ”Reitankjeden AS” etablert – beliggende under trappa på Reitans Supermarked. Den første REMA-butikken ble etablert i 1979.

- Det er klart at moren og faren min inspirerte meg og har lært meg masse om det å få folk til å føle seg verdifulle. Jeg liker å si at vi har drevet verdibasert ledelse helt fra starten av, selv om det kanskje ikke var like bevisst for 40 år siden at det var det det var, sier en glad jubilant.

Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.