Et pizzastykke og en overfallsalarm, takk!

Pressemelding  •  29-06-2012 08:00 CEST

Nordmenn går stadig mer ut på byen, men voldtektsbølgen har gjort at jenter føler seg utrygge når de går alene. Pizza, pølse eller salat har du lenge kunnet kjøpe med deg på vei hjem fra byen, men nå kan du også kjøpe overfallsalarmen bSafe over disk i Narvesen og 7-Eleven.

- Jenter føler seg utrygge når de ferdes alene! Over lengre tid har Norge og spesielt hovedstaden opplevd en voldtektsbølge, og spesielt nå når mediefokuset på voldtektsbølgen er mindre, er det viktig å ta til ordet for et vedvarende engasjement mot voldtekt, sier Silje Vallestad, gründer av bSafe.

Skal selge trygghetsapp

Hovedstaden herjes fortsatt av overfallsvoldtekter, og antallet anmeldte voldtekter i år har allerede oversteget antallet i fjor på samme tidspunkt. I 2011 økte antall anmeldte voldtekter i hovedstaden med 30 prosent. I løpet av de første 91 dagene i 2012 mottok Oslo politiet 76 voldtektsanmeldelser. Det er nesten én hver dag, og dette bare i én by. Dette er store tall, spesielt i lys av at man vet at kun om lag halvparten av voldtekter anmeldes. Nå går Reitan Convenience Norge og Bipper bSafe sammen for å gjøre jenter tryggere og sette fokus på voldtektsproblematikken i Norge.

-  bSafe er en trygghetsapp for mobilen som bidrar til at jenter både kan komme seg trygt hjem og gir dem tilgang på en SOS-alarm som både varsler, skremmer og sikrer bevis dersom noe skulle skje. Det gjør det enklere for folk å passe på hverandre og handle raskt dersom noe skjer, forklarer Silje Vallestad, gründer av bSafe.

100.000 nedlastinger

bSafe har allerede blitt lastet ned nesten 100.000 ganger, og ble nylig presentert på BBC sitt teknologi program Click. bSafe Premium som inkluderer både nye funksjoner og en mer omfattende alarm skal nå selges i alle Narvesen og 7-Eleven i hele landet og dette vil gi enklere tilgang på trygghetstjenesten når man er på vei hjem eller som gave til noen man bryr seg om.

- For oss er det riktig og viktig å tilby bSafe trygghetsapp til våre kunder. Hver dag stikker flere tusen innom våre Narvesen og 7-Eleven kiosker for å få seg nattmat, mange sent og alene. Med bSafe på mobilen kommer de seg tryggere hjem, sier kommunikasjonsdirektør i Reitangruppen, Solfrid Flateby.

bSafe øker tryggheten

bSafe er verdens mest avanserte personlige trygghetsløsning for mobil. Funksjonen Follow Me gir brukeren mulighet til å invitere venner til å følge seg hjem med live GPS sporing. På denne måten trenger en aldri lenger å gå alene hjem, og tryggheten økes. Med I’m Here kan bruker ved et tasteklikk sjekke inn og gi utvalgte personer beskjed om hvor en er og at alt er bra, og Fake Call kan aktiveres for å programmere telefonen til å ringe når en selv ønsker slik at man får en unnskyldning til å komme seg ut av en vanskelig situasjon eller signalisere at en ikke er alene.

Dersom noe skulle skje har bSafe brukere tilgang på verdens mest omfattende SOS-alarm som utløses ved et tastetrykk. Ved aktivering av alarmen utløses en sirene for å skremme og tiltrekke oppmerksomhet, valgte venner varsles om at du trenger hjelp og nøyaktig hvor du er, og bevis sikres gjennom videoopptak, tidsangivelse og nøyaktig kartposisjon for hele perioden alarmen er aktiv.

- bSafe ble utviklet fordi jeg og andre jenter føler oss utrygge når vi går alene. Snart 100.000 har installert bSafe på mobilen, og antallet vokser hver dag. Dette er en tjeneste folk trenger: Når de går alene hjem fra byen, når de trener alene, eller når de trenger å komme seg ut av en uønsket situasjon, forteller Silje Vallestad.

På BBC Click

Høsten 2011 lanserte Bipper en trygghetsløsning med navnet bSafe som gikk rett inn som nummer 1 på iPhone over mest nedlastede app. I disse dager er selskapet klart med sin premium løsning som gir ytterlig trygghet og nettopp ble presentert på BBC Click.

Vunnet flere priser

Bipper har tidligere bl.a. vunnet priser under 2010 Bully Award, 2010 Mobile Premier Award og SIMagine 2010, og gründer Silje Vallestad ble 8. mars i 2011 kåret til Årets Gründerkvinne i Norge. I april i år ble Bipper medlem av den annerkjente Red Herring 100 listen. Selskapet har hovedkontor i Bergen, med kontor i New Jersey, USA og Kiev, Ukraina.

For ytterligere informasjon:

Olav Balandin, Bipper Communication AS, tlf. 40830000, olav@bipper.com

Terje Noreng, Reitan Convenience, tlf. 98223019, terje.noreng@reitanservicehandel.no

Om Reitan Convenience

Reitan Convenience omfatter Narvesen i Norge og Latvia, Pressbyrån i Sverige, 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark, R-kioski i Finland, R-kiosk i Estland, samt R-kiosk og Lietuvos Spauda i Litauen. Reitan Convenience har en markedsledende posisjon i alle sine land. Antall utsalgssteder per 31. desember 2011 var 1.490, og Reitan Convenience hadde i 2011 en omsetning på 11,1 milliarder kroner. Etter oppkjøpet av R-kioski tidligere i år, vil Reitan Convenience omfatte nærmere 14 milliarder i omsetning, 2.500 utsalgssteder og 18.000 sysselsatte. Selskapet ledes av Magnus Reitan.

Om Bipper

Bipper er et selskap gründet av trebarnsmoren Silje Vallestad. Hun etablerte selskapet da hun fikk erfare at hennes seks år gamle datters venninner hadde mobiltelefon og ikke selv kunne finne noen trygg barnetilpasset mobilløsning på markedet som dekket hennes behov som forelder. BipperKids ble utviklet og lansert i Norge og Bulgaria høsten 2010, og tilbyr foreldre mulighet til å sette grenser for hvordan barna kan bruke mobilen, lokalisere mobilen og utstyrer barna med en egen trygghetsalarm.