Narvesen størst i norsk servicehandel

Pressemelding  •  22-06-2012 08:00 CEST

I dag lanserer Nielsen sin nye rapport “Servicehandelsrapporten 2012”. Rapporten viser at Narvesen har en meget sterk omsetningsutvikling og er nå offisielt Norges største kioskaktør etter å ha passert Statoil i markedsandeler.

- Dette er kjempegøy, og jeg er bare så utrolig stolt av alle de flinke kjøpmennene, selgerne og ansatte på servicekontoret. Det å ta andeler i et vanskelig marked er veldig bra gjort, og er en bekreftelse på at vi gjør mye riktig. Vi gikk ut og flagget at vi er størst allerede i januar, og dette viser at det var riktig, sier en fornøyd markedsdirkektør i Reitan Convenience, Cathrine Stange.

Meget sterk vekst for Narvesen i 2011

I 2011 var totalomsetningen av kiosk- og dagligvarer i servicehandelen 13,68 milliarder kroner eksklusive merverdiavgift. Dette er en reduksjon på -3,7 % sammenliknet med 2010. Til sammenlikning omsatte dagligvaremarkedet for 143,7 milliarder kroner i 2011, en vekst på 3,8 % mot året før. Narvesen har hatt en sterk salgsutvikling i 2011, og har økt sin andel av det norske servicehandelsmarkedet fra 16,7% i 2010 til 17,5% i 2011.

- Norsk servicehandel har hatt noen utfordrende år, men denne trenden ser ut til å være i ferd med å snu. Det er gledelig å se at markedsutviklingen i 2011 ble betydelig bedre enn i 2010, noe som tyder på at kundene er på vei tilbake. Narvesen og 7-Eleven har hatt stor suksess i året som gikk, spesiell med magasiner, kaffe, fast food og trenddrikke, sier Stange.

Statoil og Shell er ‘taperne’

Bensinstasjonskjedene stod for 56,5 % av den totale omsetningen i servicehandelen, kioskkjedene sto for de resterende 43,5 %. Denne fordelingen representerte en nedgang på 0,4 %-poeng for bensinstasjonene sammenlignet med 2010. Statoil er etter fjoråret ikke lenger størst i norsk servicehandel, og Shell går ned hele 0,7 prosentpoeng.

- Vi er stolte over at RSH har forsterket sin posisjon som største aktør i norsk KBS og  økte sin samlede markedsandel fra 28,3 % i 2010 til 29,2 % i 2011. Dette betyr at hver tredje krone det omsettes for i servicehandelen, legges igjen i en av våre butikker, sier Stange.

Markedsandeler 2011 (2010)

Narvesen          17,5 (16,7)
Statoil              17,0 (17,4)
Shell                 14,2 (14,9)
Esso                12,7 (12,6)
MIX                  11,5 (12,2)
7-Eleven             6,3 (6,3)
Shell/7-Eleven     5,4 (5,4)
YX                     4,7 (4,4)
Best                   2,4 (2,3)
Deli De Luca       2,3 (2,2)
Øvrige                5,9 (5,8)

For ytterligere informasjon:

Markedsdirektør Reitan Servicehandel, Cathrine Stange, tlf. 971 94 120

Reitan Convenience omfatter Narvesen i Norge og Latvia, Pressbyrån i Sverige, 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark, R-kioski i Finland, R-kiosk i Estland, samt R-kiosk og Lietuvos Spauda i Litauen. Reitan Convenience har en dominerende posisjon i alle sine land. Antall utsalgssteder per 31. desember 2011 var 1.490, og Reitan Convenience hadde i 2011 en omsetning på 11,1 milliarder kroner. Etter oppkjøpet av R-kioski tidligere i år, vil Reitan Convenience omfatte nærmere 14 milliarder i omsetning, 2.500 utsalgssteder og 18.000 sysselsatte. Selskapet ledes av Magnus Reitan.

Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Latvia, og er med dette blant Norges ti største selskap.