Det finnes en kur for alt, også for januar

Pressemelding   •   des 03, 2015 09:00 CET

Det finnes uendelig mange smarte reisetips. Noen er både enklere og billigere enn andre. Her er to ekstra gode tips for billige sydenturer: Reis i januar. Reis med et fly som tar deg direkte dit du skal.

I disse dager er fokuset rettet mot jul. Det merkes på salget av sydenturer. De beste avgangene i selve juleferien er dyre, mens det virker som ingen har tid til å tenke på at det finnes et liv etter jul. - Dette er ikke uventet, sier Bjørge Brekke, markedssjef hos Reisegiganten AS. - Det samme skjer hvert eneste år. De reisene som har avgang rett etter nyttår er billige. Kan du i tillegg bestemme deg i løpet av desember er du garantert å kunne velge og vrake mellom gode bosteder på et stort utvalg av feriesteder.

Mange drømmer om hvite strender i Karibien eller Asia, men når det kommer til handling havner de fleste av oss på Kanariøyene. Over en halv million nordmenn reiser til Kanariøyene hvert år, og denne vinteren ser ikke ut til å bli noe unntak.

Gran Canaria har vært nordmenns feriefavoritt i mange år. Hit går det direkte fly flere ganger i uka fra svært mange norske byer og de fleste som reiser til Gran Canaria har allerede vært der mange ganger før. - Det forstår jeg godt, sier Rune Sandbakken, grunnlegger av Solfaktor.no. Han bor selv på Gran Canaria deler av vinterhalvåret. - Øya har store variasjoner og kan overraske selv de med aller lengst fartstid der.

Arguineguin. Nordmenn ser ut til å trives godt i Arguineguin. Stadig flere liker seg så godt at de har investert i egen bolig. Den norske sjømannskirken er verdens største i antall besøkende og i utkanten av Arguineguin ligger en skole som har 200 norske elever. - Selv om andelen nordmenn har økt betraktelig de siste årene er Arguineguin fortsatt en fiskerlandsby med yrkesaktive fiskere, sier Rune. Det gjør at byen opprettholder sitt gode miljø og veien til kortreist fisk er... kort. Langs strandpromenaden ligger en rekke restauranter hvor man kan nyte den kortreiste maten mens man ser solen går ned i havet. Livet i Arguineguin er et bra liv.

Costa Meloneras. Fra å være et hemmelig paradis for lokalkjente guider har Costa Meloneras blitt stedet for luksus. Det er her du finner den største tettheten av 5 stjerners hoteller, og vil du ha max antall soltimer er det hit du bør dra. Statistikken viser at temperaturen på Costa Meloneras i snitt er 5 grader høyere enn på nordsiden av øya. - Dette er ikke Gran Canaria slik man vanligvis tenker på øya, sier Jason Eckhoff, CEO for BusinessClass.com. - Her går assosiasjonene i retning Barcelona og Palma på Mallorca. Sentrum av Meloneras er ved fyrtårnet. På den ene siden ligger de berømte sanddynene hvor du får følelsen av å vandre i Saharas ørken og på den andre siden ligger de fine hotellene. Mine favoritthoteller er Villa del Conde og Costa Meloneras fordi de ligger like ved promenaden langs havet og har fantastisk utsikt, sier Jason.

Las Palmas. Det er de som klager over at Las Palmas har færre soltimer enn stedene på sydsiden, og det stemmer kanskje, men soltimer er det likevel nok av. I tillegg har byen så uendelig mye mer å tilby. Ikke bare er Las Palmas en spennende storby med tett opptil 400.000 innbyggere, den har også blitt pusset opp over de siste 10-15 årene og det litt slitne inntrykket som preget byen er vasket bort. Nå fremstår den som mye mer chick enn shabby. Den 4 km lange, gyldne stranden Playa de las Canteras ligger beskyttet av naturlige bølgebrytere og har fått EU's miljøsertifikat. - Det finnes mange hyggelige uterestauranter ved Canterasstranden, sier Morten F. Evensen, produksjonssjef for Thomas Cook på Gran Canaria. - Sitter du der ved 18-tiden kan du spise tapas, drikke god vin og samtidig se solen gå ned i havet. Ellers har jeg funnet mine aller største favorittrestauranter når jeg har ruslet gatelangs og stukket innom steder jeg ser underveis. Gå dit hvor lokalbefolkningen spiser, mange kanariere på et sted er et godt kvalitetsstempel.

Fly, charter, storby, hotell, leiebil, restplasser - restplass.no samler reiser fra nordens ledende reisearrangører. Her finner du de beste reisene til de beste prisene, det er enkelt å sammenligne og lett å velge riktig. restplass.no er en av merkevarene hos REISEGIGANTEN AS.

REISEGIGANTEN AS er en av Skandinavias ledende reiselivsaktører og ble etablert i 2000. Selskapet eier flere sterke varemerker i det skandinaviske reiseliv, mest kjent er destination.se, restplass.no, sistaminuten.se og afbudsrejser.dk. Selskapet har i tillegg sin egen turoperatørvirksomhet, Solfaktor, i Norge, Sverige, Danmark og Polen. REISEGIGANTEN AS teller idag ca 50 ansatte med hovedkontor i Oslo.

Kommentarer (0)