Reiser vi dit vi drømmer om å reise?

Pressemelding   •   mai 08, 2018 08:30 CEST

Bare 40 minutter fra hovedstaden Tirana ligger den vakre Durres-kysten med strender, badeviker og klart vann.

Noen ganger er det langt mellom drømmer og virkelighet og i mange tilfeller er det kanskje fint at drømmen forblir en drøm, men gjelder det også for reiser? Restplass.no har gjort en brukerundersøkelse for å finne ut hva som er forholdet mellom feriedrømmen og virkeligheten.

I februar spurte restplass.no sine brukere hvilke reisemål de ønsker å dra på ferie til. Svarene som kom var en blanding av land, steder og mer eller mindre kjente reisemål. Det var få overraskelser blant de øverste på listen. Hellas vant en knepen seier over Kroatia og på tredjeplass kom Spania. Lengre ned på listen var det navn på velkjente reisemål som Gran Canaria, Kreta, Mallorca og Tenerife.

Topplisten over feriedrømmer er likevel ikke helt uten overraskelser. Fra å være knapt eksisterende som reisemål kom Albania så høyt opp som på en femteplass. Det var flere som sa at de ønsker å reise til Albania enn til f.eks Thailand, Italia, Portugal og Tyrkia.

– Dette er nytt og veldig spennende, sier Tarjei Aasheim hos restplass.no. Mye av oppmerksomheten skyldes nok at reiseselskapene har begynt å vende seg mot landet og både Apollo og Solfaktor selger pakketurer dit denne sommeren. Samtidig har Norwegian satt opp direkte flyruter mellom Oslo og Tirana to ganger i uken i høysesong, fortsetter han.

Det har stått en del om Albania i mediene denne vinteren og våren og landet blir fremstilt som et nytt, billig og spennende reisemål med vakker kyst og fine muligheter til å oppleve mer enn bare sol og strandliv.

– Albania er likevel det reisemålet som skiller seg mest ut når det gjelder forholdet mellom drøm og virkelighet. Fra å være på femteplass over hvor vi ønsker å reise, viser salgstallene fra mars, april og de første dagene i mai at landet havner helt nede på en 49. plass når det gjelder hvor vi virkelig drar, forteller Tarjei.

Salget av sommerreiser har likevel bare vært skikkelig gang i noen få måneder, så hvem vet, kanskje Albania ender opp med å bli mer enn bare en drøm.

Hit ønsker vi å dra på ferie:

1. Hellas

15. Parga

(....)

49. Albania

Kilde: Brukerundersøkelse utført av Userneeds. Salgstall fra restplass.no i mars, april og mai.

Fly, charter, storby, hotell, leiebil, restplasser - restplass.no samler reiser fra nordens ledende reisearrangører. Her finner du de beste reisene til de beste prisene, det er enkelt å sammenligne og lett å velge riktig. restplass.no er en av merkevarene hos REISEGIGANTEN AS.

REISEGIGANTEN AS er en av Skandinavias ledende reiselivsaktører og ble etablert i 2000. Selskapet eier flere sterke varemerker i det skandinaviske reiseliv, mest kjent er destination.se, restplass.no, sistaminuten.se og afbudsrejser.dk. Selskapet har i tillegg sin egen turoperatørvirksomhet, Solfaktor, i Norge, Sverige, Danmark og Polen. REISEGIGANTEN AS teller idag ca 50 ansatte med hovedkontor i Oslo.

Kommentarer (0)

Kommentar