7 av 10 i helsesektoren mener utskriftsteknologi vil endre pasientbehandlingen

Pressemelding   •   jul 31, 2018 09:10 CEST

Europeisk helsepersonell mener nye utskriftsteknologier vil spille en avgjørende rolle for å kunne oppfylle økte forventninger til personlig tilpasset behandling.

Bruk av nye utskriftsteknologier i helsesektoren vil kunne resultere i mindre press på budsjettene og mer personlig tilpasset behandling av kroniske lidelser. Dette viser en ny undersøkelse bestilt av Ricoh Europa. Undersøkelsen viser at 68% av de som arbeider i helsesektoren tror nye utskriftsteknologier har potensiale til å utløse fundamentale endringer i helsesektoren.

Når vi regner med fremskrittene innen spesialtilpassede proteser og produksjon av legemidler etter behov, bruker 74% av ekspertene innen helsesektoren allerede nye utskriftsteknologier til å stille mer korrekte diagnoser og senke dødsratene. I tillegg sier 51% at nye utskriftsteknologier gir mulighet for raskere produksjon av personlig tilpassede implantater, som for eksempel ben- og tannimplantater, som igjen fører til kortere liggetid på sykehus og raskere rehabilitering for pasientene.

Davis Mills, CEO i Ricoh Europa sier at: «I møte med forventningene om å løse flere oppgaver med færre ressurser, blir det stadig viktigere å gjøre bruk av innovativ utskriftsteknologi for å sikre at europeiske helsesystemer fortsatt kan tilby høy kvalitet på behandlingen. Nye teknikker som å skrive ut aquagel-organer betyr at det nå er mulig å for kirurger å øve på sutur og på å fjerne svulster, før de opererer på mennesker. Medisinsk utskrift av lag-på-lag for å undersøke spesifikke sykdommer vil snart være vanlig praksis.»

I takt med høyere forventet levealder øker også forekomsten av kroniske sykdommer over hele Europa[1]. Behandlingene blir mer komplekse ettersom lidelsene inntreffer senere i livet. Som resultat av dette bruker 65% av helsepersonell nye utskriftsteknologier for å skreddersy materiell til ulike behov, også for eldre pasienter og for pasienter som befinner seg på vanskelig tilgjengelige steder.

46% av helsepersonell går så langt som å si at de vil få vanskeligheter med å møte pasientenes behov de neste fem årene uten investeringer i 3D-utskrift.

Mills legger til at: «Det er ikke bare gjennom innovativ utvikling at helsesektoren drar nytte av utskriftsteknologi. Helsesektoren er en svært tung sektor å administrere. Gjennom å digitalisere systemene sine, kan tilbyderne redusere papirarbeid for å spare tid, kutte kostnader og forbedre sikkerheten.

Merk: Ricoh bestilte en kvantitativ undersøkelse som så på meningene til 787 beslutningstakere i helsesektoren på tvers av Europa.

[1] OECD, Health at a glance: Europe 2016 - https://www.oecd.org/els/health-systems/Health-at-a-Glance-Europe-2016-CHARTSET.pdf