​Roche inngår samarbeid med Atea Pharmaceuticals for å utvikle en potensiell behandling for COVID-19-pasienter

Et nytt samarbeid Roche kunngjør i dag kan utgjøre et viktig skritt på veien mot behandling av koronaviruset.

Samarbeidet har som mål å fremskynde den kliniske utviklingen og produksjonen av en ny antiviral behandling, som foreløpig går under navnet AT-527. Videre skal sikkerheten og effekten behandlingen har undersøkes. Det er også et mål å legge til rette for at dette potensielle behandlingsalternativet skal kunne nå ut til pasienter over hele verden så raskt som mulig.

- COVID-19-pandemien har vist det store behovet for ny antiviral behandling. AT-527 har potensial til å være den første orale antivirale behandlingen av COVID-19-pasienter, både i sykehus og utenfor sykehusmiljøet. Den har også potensial til å brukes forebyggende etter at en person har blitt eksponert for SARS-CoV-2 viruset. Hvis de pågående studiene viser en klinisk relevant effekt, så kan AT-527 hjelpe til med å behandle pasienter tidlig, redusere utviklingen av infeksjonen og bidra til å redusere den totale belastningen på sykehusene, sier Karsten Bruins Slot, lege og medisinsk direktør i Roche Norge.

AT-527 er en oralt administrert antiviral medisin som for tiden undersøkes i kliniske fase 2-studier. Studiene pågår ikke ved noen norske sykehus.

Om AT-527

AT-527 er en utprøvende, oralt administrert antiviral medisin som har vist aktivitet mot flere RNA-virus. AT-527 ble designet for å hemme RNA-polymerase, et enzym som er viktig for replikasjon av RNA-virus som for eksempel SARS-CoV-2. Antiviral aktivitet og sikkerhet av AT-527 er demonstrert i fase 2 kliniske studier av pasienter med hepatitt C og i prekliniske in vitro-analyser av SARS-CoV-2 viruset. AT-527 er ennå ikke godkjent for noen indikasjon i USA eller Europa.

Om Roche sitt bidrag under COVID-19-pandemien

Som en ledende, global aktør innen legemidler og diagnostikk gjør vi alt vi kan for å støtte land i å minimere virkningen av Covid-19. Vi har utviklet et økende antall diagnostiske løsninger som hjelper til med å oppdage og diagnostisere infeksjonen hos pasienter og vi fortsetter å identifisere, utvikle og støtte potensielle terapier som kan spille en rolle i behandlingen av sykdommen.

Konsekvensene av Covid-19 rammer langt bredere enn de som smittes av viruset, og derfor samarbeider vi med helsepersonell, laboratorier, myndigheter og organisasjoner over hele verden for å sikre at pasienter fortsetter å motta de diagnostiske testene og behandlingene de trenger under denne utfordrende tiden.

Roche er en global aktør innen legemidler og diagnostikk med fokus på å fremme vitenskap for å forbedre menneskers liv. Den kombinerte styrken ved å ha legemidler og diagnostikk under ett tak har gjort Roche til et ledende selskap innen persontilpasset medisin - en strategi som tar sikte på å tilpasse riktig behandling til hver pasient på best mulig måte.

Roche er verdens største bioteknologiselskap med differensierte medisiner innen onkologi, immunologi, smittsomme sykdommer, øyesykdommer og sykdommer i sentralnervesystemet. Roche er også verdensledende innen in vitro-diagnostikk og vevbasert kreftdiagnostikk, og et foregangsfirma innen diabetesbehandling.

Roche ble grunnlagt i 1896 og fortsetter å jobbe for forebygging, diagnostikk og behandling av sykdommer, samt å bidra til et bærekraftig samfunn. Selskapet har som mål å forbedre pasienters tilgang til medisinske nyvinninger ved å samarbeide med alle relevante interessenter. Mer enn tretti medisiner utviklet av Roche er inkludert i Verdens helseorganisasjons liste over essensielle medisiner, blant dem livreddende antibiotika, antimalariamidler og kreftmedisiner. Dessuten har Roche i 11 år på rad blitt anerkjent som ett av de mest bærekraftige selskapene i helsesektoren av Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Roche-gruppen, med hovedkontor i Basel, Sveits, er aktiv i over 100 land og sysselsatte i 2019 rundt 98 000 mennesker over hele verden. I 2019 investerte Roche 11,7 milliarder CHF i forskning og utvikling og omsatte for 61,5 milliarder CHF. Genentech, i USA, er et heleid selskap i Roche-gruppen. Roche er majoritetsaksjonær i Chugai Pharmaceutical, Japan. For mer informasjon, besøk www.roche.com.