Nominerte til Rockheim Hall of Fame 2017

Pressemelding   •   okt 27, 2016 09:05 CEST

Nominerte til Rockheim Hall of Fame 2017.

Alf Cranner

Asbjørn «Asa» Krogtoft

Bel Canto

Dizzie Tunes

Kari Bremnes

Popol Ace

Raga Rockers

Sissel Kyrkjebø

Tommy Tee

Nominasjonskomiteen har bestått av Jan Eggum (komiteleder), Sissel Guttormsen, Lars Vaular, Ingrid Kindem, Bertine Zetlitz, Larry Bringsjord og Arvid Skancke-Knutsen.

Prosjektleder for Rockheim Hall of Fame er Terje Nilsen.

Ca. 150 musikere og andre i musikkbransjen vil nå stemme på hvilke som av de ni nominerte som skal innlemmes.

De tre som får flest stemmer, vil bli innlemmet i Rockheim Hall of Fame 2017.
Avstemmingen avsluttes i slutten av november.

- Rockheim sier seg godt fornøyd med listen over de nominerte til Rockheim Hall of Fame 2017. De nominerte er artister med sterk egenart og originalitet, som samtidig representerer bredden i norsk populærmusikk, både i tiår og i musikalske sjangere. Samtlige nominerte er gode kandidater til en plass i Rockheim Hall of Fame, sier direktør Sissel Guttormsen ved Rockheim.

Hele seks av de ni, har aldri vært nominert til Rockheim Hall of Fame før.

Mer om de nominerte:

Kari Bremnes

Kari Bremnes (født 9. desember 1956) har utmerket seg som visesanger, musiker og låtskriver. Selv om hun nesten utelukkende synger på norsk, har det likevel ikke hindret henne i å nå ut til et betydelig publikum i blant annet Tyskland. Hun er en svært anerkjent historieforteller, og har siden 1987 gitt ut 15 soloalbum av høy kvalitet. I tillegg kommer en lang rekke plater i samarbeid med andre artister. Hun har mottatt Spellemannprisen tre ganger, og har også blitt belønnet med blant annet Gammleng-prisen, NOPA-prisen og Edvard-prisen.

Jan Eggum: - Vår kanskje største kvinnelig visekunstner, med sterke sanger og appell langt ut over landets grenser.

Popol Ace

Progressivt band dannet i 1972, i starten kjent som Popol Vuh. I norsk sammenheng var bandet ledende innen en musikkform hvor uventede akkordprogresjoner og forskjøvede rytmer, ble kombinert med melodiøse partier. Bandet sto lenge på spranget til en stor utenlandsk karriere, noe som strandet av andre grunner enn det musikalske. Bandet la inn årene i 1978, har gjort sporadiske comeback og mange av medlemmene har gjort seg sterkt bemerket både med soloprosjekter og i andre konstellasjoner.

Jan Eggum: - Det første og største progrockbandet fra tidlig søttitall med legendariske låter og låtskrivere, og en av tidenes beste vokalister i Jahn Teigen.

Dizzie Tunes

Showgruppe, dannet i 1959 og platedebuterte i 1963. Dizzie Tunes eksemplifiserer kanskje klarere enn noe annet ensemble den musikalske showgruppens betydning i norsk underholdning og revy, i tradisjon fra The Monn Keys, via Tramteatret, Ballade, og Gitarkameratene, Ylvis og Cheezy Keys. Forestillingene hadde et gjennomgående musikalsk preg, og kunne like gjerne kalles show som revy. De har samarbeidet med blant andre Wenche Myhre, Benny Borg, Grethe Kausland og Vidar Sandbeck. Som ensemble var kontinuiteten deres uovertruffen, uten en eneste utskiftning av gruppemedlemmene på over 40 år. Noe av hemmeligheten bak den uavbrutte rekken av suksesser var både den klippefaste musikaliteten blandet med en sunn porsjon folkelighet, og følelsen av eksklusivitet som omga dem.

Jan Eggum: -Et revyensemble med scene og plate-suksess over flere tiår, bygget på levende humor og solide musikk- og sangkvaliteter

Bel Canto

Dannet i 1986, av Anneli Drecker, Nils Johansen og Geir Jenssen. Ble Canto kombinerte tradisjonelle instrumenter med elektronika, og sammen med Dreckers spesielle stemme ble det et unikt lydunivers, av mange beskrevet som «den arktiske sounden». Satset på det internasjonale markedet fra første stund og fikk platekontrakt i Belgia før de ble store i Norge. Albumet «Magic Box» (1996) fikk to spellemannpriser og ble også lansert i USA av plateselskapet Atlantic.

Jan Eggum: - Et velklingende og nyskapende orkester som markerte en ny æra for norsk moderne popmusikk fra åttitallet og videre

Tommy Tee

Tommy Flåten (født 18.12.1971) er blant annet kjent som DJ, graffitimaler, produsent, programleder og plateutgiver. Har siden slutten av 80-tallet vært den ledende skikkelsen i norsk hiphop, blant annet gjennom sitt plateselskap Tee Productions. Som redaktør for magasinet FatCap og programleder for programmet Strictly Hip Hop på Rainbow Radio, skapte han seg et navn i det lille hiphop-miljøet i Oslo fra 1988. Han laget Norges første fullblods hiphop-låt med «Crazy Minister» i 1989. I 1998 ga han ut albumet «Bonds, Beats & Beliefs» som regnes som en klassiker innen norsk hiphop. Tommy Tee ble tildelt hedersprisen under Spellemannprisen 2015.

Jan Eggum: - En tydelig musikalsk gründer og inspirator for moderne pop og to rap- generasjoner

Alf Cranner

Alf Cranner (født 25.10.1936) er kjent som trubadur og komponist, men også som maler og forfatter. Regnes for å være den store norske visebølgens åndelige far; fødselshjelperen til hele den nye generasjonen av norske visesangere. Ble medlem av Visens Venner i 1961, der han møtte den svenske visekunstneren Olle Adolphson, et møte som ble avgjørende. Cranner ble senere også en nær venn av Alf Prøysen, og Cranner satte melodier til visetekster av Prøysen, blant annet «Å, den som var en løvetann». Blant andre viktige samarbeidspartnere er blant andre Geirr Tveit, Harald Sverdrup, Odd Børretzen og Klaus Hagerup. Alf Cranner har også samarbeidet med jazzmusikere. Cranner fylte 80 år i år, og har en enestående karriere bak seg, også i skandinavisk sammenheng.

Jan Eggum: En sørlandsk visesanger med kontinuerlig skapende og utøvende virksomhet helt tilbake til femtitallet, og som Alf Prøysens "elev”.

Asbjørn «Asa» Krogtoft

Asbjørn «Asa» Krogtoft (født 13. august 1948) er kjent som sanger, komponist, gitarist og produsent, og regnes som en av de mest markante norske musikerne som debuterte på 60-tallet. Han var frontfigur i et av 60-tallets mest markante band, 1-2-6, senere også Taboo, og står blant annet bak en av de mest populære og anerkjente komposisjonene i norsk rock, «Graveyard Paradise» som 1-2-6 ga ut høsten 1967. Som soloartist fikk han stor suksess med låten «Rekkene» i 1969. I årene som fulgte produserte han og medvirket på en lang rekke plateutgivelser, har gitt ut soloplater, og etterfulgte Jahn Teigen som vokalist i Popol Ace.

Jan Eggum: - En nordnorsk rockemusiker, komponist og produsent involvert i flere av av de største poputgivelser her til lands.

Raga Rockers

Rockeband fra Oslo, dannet i 1982. Raga Rockers innledet gullalderen til norsk rock på 80-tallet. Låtskriver Michael Krohn ble en foregangsmann, som med stor stilsikkerhet leverte rammende beskrivelser av det moderne mennesket, kombinert med en sterk meloditeft som matchet tekstene. Bandet er fortsatt aktivt og ble i 2015 hyllet av et samlet musikk-Norge gjennom tribute-utgivelsen «Sannhet på boks».

Jan Eggum: - Er for lengst et legendarisk og hyllet rockeband, med en bitende god sangskriver i sentrum.

Sissel Kyrkjebø

Sissel Kyrkjebø (født 24. juni 1969) slo gjennom under den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix i 1986. Samme år kom debutalbumet «Sissel», som ble Norges mest solgte plate gjennom tidene. En enda større suksess ble «Glade jul» (1987), som over tid har solgt nærmere en million eksemplarer. Senere har hun samarbeidet med internasjonale stjerner som Placido Domingo, Charles Azvanour, Diana Krall, Josh Groban og Warren G. Hun synger på lydsporet til den enormt populære filmen «Titanic» (1997), som på kort tid ble verdens mestselgende soundtrack-CD. Platene hennes har ofte kommet i egne utgaver for markedene i blant annet Sverige, Danmark, USA, Japan og Storbritannia.

Jan Eggum: - En av norges sterkeste eksportartikler og sikreste salgssuksseer, og blant de mest markante helt siden hun var i tenårene.

Tidligere innlemmede i Rockheim Hall of Fame:

2011: Åge Aleksandersen, Wenche Myhre, Jokke og Valentinerne, a-ha, Alf Prøysen

2012: DumDum Boys, The Pussycats, Jan Eggum, Jahn Teigen, Terje Rypdal

2013: Lillebjørn Nilsen, Nora Brockstedt, Anne Grete Preus

2014: Knutsen & Ludvigsen, deLillos, Øystein Sunde

2015: Inger Lise Rypdal, Jan Garbarek, Mari Boine, Ole Paus

2016: Svein Finjarn, Karin Krog og Motorpsycho

Om Rockheim Hall of Fame:

Rockheim Hall of Fame har som formål å hedre personer som har hatt stor betydning for norsk populærmusikks utvikling og utbredelse. Artister/grupper med ekstraordinære karrierer og andre som har hatt en særlig innflytelse på populærmusikkens historie i Norge kan innlemmes i RHoF.

Artister/grupper/personer kan bli nominert til Rockheim Hall of Fame tidligst 25 år etter at de har debutert med en utgivelse, bidratt til en utgivelse, vært involvert i karrieren til en artist/gruppe, eller på annen måte satt sitt preg på populærmusikkens historie.

Rockheim er det nasjonale museet for populærmusikk. Rockheim skal samle inn, ta vare på, forske på og formidle norsk populærmusikk fra 1950-tallet og fram til i dag.

Rockheim danner grunnlag for opplevelser og fortellinger som gir økt innsikt i musikk, mennesker, kultur og samfunnet rundt oss.

Rockheim er en del av Museene i Sør-Trøndelag (MiST)

Kommentarer (0)