NY STOR ROCKHEIM-UTSTILLING: Wall Of Sound - The Photography of Guido Harari

Pressemelding   •   mai 10, 2016 12:59 CEST

Guido Harari

Hva har artister som Kate Bush, Joni Mitchell, Frank Zappa, Bob Dylan, Patti Smith, Tom Waits, Leonard Cohen, Peter Gabriel, The Kinks og Bob Marley til felles?

Bortsett fra å være verdensberømte musikere?

Jo, de er alle blitt ikonisk fotografert av italienske Guido Harari!

Med sin distinkte, lekne stil har den kanskje best gjemte hemmeligheten innen rockfotografi portrettert de største musikerne vi har, i overraskende positurer.

Leonard Cohen liggende som en baby i en hotell-lobby. Tom Waits i rasende trav med ei kappe blafrende rundt seg. Kate Bush på trampoline. Foto som kan virke utstuderte til siste detalj, men som er resultatet av øyeblikkets improvisasjon, takket være unik kjemi mellom fotograf og artist.

Årets store utstilling på Rockheim åpner tirsdag 24. mai!

Wall Of Sound

The Photography of Guido Harari

Rockheim Temporær

24. mai 2016 til 5. mars 2017

Foto aldri vist før

Vi er ekstremt stolte over å få presentere høydepunktene fra hele Guido Hararis karriere, i hans første, store internasjonale fotoutstilling. Harari er kanskje den best gjemte hemmeligheten innen musikkfotografi. Noen bilder er ikoniske, uten at du har tenkt på hvem som står bak, mens mange av fotografiene har aldri blitt vist offentlig før. Her har du endelig sjansen til å se de unike bildene tatt av Guido Harari.

Dette er også en slags reise gjennom internasjonal pop- og rockhistorie, presentert på en både morsom og bevegende måte.

I tillegg formidler vi historiene bak bildene. Førstehånds møter med våre mest kjente artister, fra en tid management, plateselskap og livvakter lot en italiensk fotograf slippe helt inn i stjernenes stue.

Provoserer artistene

- Jeg elsker å overraske både den jeg tar bilde av, og meg selv. Jeg prøver å dra det så langt som mulig med små provokasjoner, for å se hvor langt artisten er villig til å leke med sitt eget image. Jeg glemmer aldri at det å ta et bilde, og det å bli tatt bilde av, er noe av det mest unaturlige å gjøre i denne verden, forteller Harari.

- Hvert og ett av disse bildene har sin egen historie. Og når jeg tar bilder, tenker jeg alltid at ”dette kan være det siste bildet jeg tar”.

Guido Harari er strålende fornøyd med å kunne vise sine foto i Norge.

- Et nasjonalt museum for populærmusikk? I Europa? Wow! Det er en sann glede og stor ære for meg å bli invitert hit.

Skjult perle

Prosjektleder og rockhistoriker Terje Nilsen på Rockheim er over seg av begeistring for å kunne vise disse bildene på Rockheim.

- Guido Harari er en skjult perle innen musikkfotografi

Nilsen mener det er Hararis metode som gjør ham unik.

- Å skape personlige relasjoner og et personlig uttrykk krever mye av en fotograf. Ikke minst bør kjemien mellom fotograf og objekt være synlig. Godt synlig, skal resultatet bli bra! Er det noe som kjennetegner den italienske fotografen Guido Harari, er det nettopp dette. Å få internasjonale artister til å leke, krype, hoppe, le og gråte. Hans foto av blant andre Tom Waits, Kate Bush, Lou Reed, Pattie Smith, Bob Dylan, Little Steven og Peter Gabriel er synlige bevis.

Lou Reed om Harari

I en italiensk tv-dokumentar om Guido Harari, uttalte Lou Reed:

«Jeg er alltid glad når Guido tar bilde av meg, for da

vet jeg at det blir et musikalsk bilde. Og det får alltid noe poetisk og

emosjonelt over seg.»

Utstillingen Wall Of Sound – The Photography of Guido Harari viser nettopp dette.

Utstillingen åpner 24. mai, og står på Rockheim til 5. mars 2017.

Samme dag som utstillingen åpner, fyller Bob Dylan 75 år. Guido Harari har vært turnefotograf for Dylan, og tok fotoet som er på albumcoveret til Real Live (1984).

Biografi Guido Harari

Inspirert av de store rock- og jazzfotografene på 50- og 60-tallet, startet Guido Harari karrieren som fotograf og musikkjournalist tidlig på 70-tallet. Siden har han etablert seg som fotograf med et unikt uttrykk, også innen mote, reklame og design. Med base i Milano har han reist verden rundt for å fotografere.

Harari har produsert uttallige platecoverfoto, for artister som Kate Bush, David Crosby, Bob Dylan, BB King, Ute Lemper, Paul McCartney, Michael Nyman, Lou Reed, Simple Minds og Frank Zappa, foruten offisiell fotografering for Dire Straits, Duran Duran, Peter Gabriel, Pat Metheny, Santana og mange andre.

Hans arbeid har vært gjenstand for en rekke fotobøker, og han har nettopp fullført The Kate Inside, hans første selvpubliserte bok med bilder av Kate Bush, som slippes 1. september.

Harari er en av få journalister som har jobbet tett med Kate Bush, fra 1982 til 1993.

I 2006 trakk han seg tilbake til den lille landsbyen Alba i Nord-Italia, og åpnet for fem år siden galleriet Wall Of Sound, med fokus på musikkfotografi.

Artister som presenteres i Wall Of Sound på Rockheim:

Alexis Korner

Tom Waits

Van Morrison

Robert Wyatt

Rockheim - Det nasjonale museet for populærmusikk.

www.rockheim.no

Kommentarer (0)