Rolls-Royce har inngått kontrakt om skipsutstyr til ni fartøy

Pressemelding   •   des 03, 2015 15:02 CET

Rolls-Royce har signert en kontrakt med Sinopacific Shipbuilding Group i Shanghai, Kina om en utstyrspakke til ni offshorefartøy.

De ni ankerhåndteringsfartøyene skal designes og bygges av Sinopacific for Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) og det heleide datterselskapet, ESNAAD.

Hvert fartøy med design SPA80A får en trekkraft på 80 tonn og blir utstyrt med Bergen dieselmotorer, hovedpropeller, tunnel thrustere, dekksmaskineri og elektrosystem fra Rolls-Royce. Dette utgjør en pakke med robust og velprøvd teknologi som er utviklet for drift i krevende farvann.

¬- Ledelsen i Rolls-Royce besøkte Sinopacific i 2013, og det bidro til å forsterke forholdet mellom våre to selskap. Rolls-Royce leverte også en integrert utstyrspakke for våre design SPA150 som representerte den første rene utstyrskontraken fra Rolls-Royce i Kina, sier JIANG Qiang, Chief Executive Officer i Sinopacific.

- Rolls-Royce-teamet har sørget for god oppfølging. God kommunikasjon gir oss tro på et utvidet samarbeid. Sinopacific ønsker å jobbe tett med strategiske partnere som Rolls-Royce, som kan levere de beste produktene og tjenestene til våre kunder og som bidrar til å styrke oss i et krevende marked, sier JIANG Qiang.

Richard Wang er regionsansvarlig for Rolls-Royce Marine i Kina, han er ser frem til å fortsette samarbeidet med Sinopacific.
- Dette er en viktig kontrakt, som viser at vi er konkurransedyktige på en bredt spekter av maritimt utstyr. Vi setter sammen løsninger som gir god verdi for kundene våre, sier han.

De ni fartøyene skal bygges ved Zhejiang-verftet til Sinopacific, med første levering i 2017.

Om Rolls-Royce:

• Rolls-Royce plc har omlag 54 000 ansatte i over 50 land.
• Det britiskeide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft.
• Virksomheten har to hovedomr åder: Flymotorer som står for ca 60 % av omsetningen, og Land og Sjø som står for ca 40 %
• Innovasjon og teknologiutvikling er konsernets styrke, med et sterkt fokus på å redusere energibruk og utslipp.

Rolls-Royce i Norge:
• Norge har cirka 3 000 Rolls-Royce-ansatte. Cirka 2 200 av disse jobber i Rolls-Royce Marine AS, mens cirka 800 er ansatt i Bergen Engines AS.
• Rolls-Royce er en verdensledende leverandør av skipsdesign og -utstyr, med fokus på offshorefartøy, kyst- og nærskipstrafikk, ferger og kystvaktskip.
• Over 25.000 skip i verden seiler med utstyr fra Rolls-Royce om bord, og store deler av dette er utviklet og produsert i Norge.
• Dette inkluderer motorer, framdriftssystemer, dekksmaskineri, kontroll- og automasjonssystemer og elektriske systemer.