Rolls-Royce har signert kontrakt med Kleven om skipsdesign og -utstyr til Hurtigruten

Pressemelding   •   jul 18, 2016 08:00 CEST

Rolls-Royce design

Rolls-Royce har signert en kontrakt med Kleven som har en verdi på om lag 25 millioner GBP, og omfatter design og en stor utstyrspakke til de to nye ekspedisjonsskipene som skal bygges for Hurtigruten. Kontrakten følger etter at Hurtigruten og Kleven nylig bekreftet sin intensjonsavtale fra april ved å inngå kontrakt om bygging.

-Skipene som snart vil ta form i dokkene hos Kleven vil vekke oppsikt. De vil bidra til økt interesse for både norsk verftsindustri og Hurtigruten som ledende innen ekspedisjonsturisme. Denne kontrakten er et bevis på den samlede innovasjonskraften til Norges maritime industri og reiselivsnæring. Sammen er vi med på å sikre den styringsfarten som kyst-Norge trenger, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten.

– Hurtigruten og Kleven har blitt enige om å bygge skip som vil sette en ny standard i markedet, og nå er det vårt oppdrag å bidra med innovativ teknologi, design og utstyr. Jeg er trygg på at disse fartøyene vil bringe Hurtigrutens stolte tradisjoner inn i en like stolt ny fremtid, sier Helge Gjerde, direktør i Rolls-Royce.

I tillegg til skipsdesign med den karakteristiske «wave piercing»-baugen, vill Rolls-Royce levere en integrert systemløsning som omfatter avansert teknologi og skipsutstyr. En del av leveransen blir den prisbelønte skipsbroen Unified Bridge. Kapteinen og hans mannskap på broen vil få et enhetlig utformet arbeidsmiljø, med færre skjermer å forholde seg til, men samtidig all informasjon tilgjengelig. Det bidrar til trygger og mer effektiv drift av et skip.

Om Hurtigruten

Hurtigruten er den originale norske kystruten siden 1893 og bringer gods, lokale passasjerer og turister til 34 havner langs norskekysten mellom Bergen og Kirkenes, hver dag, hele året. Hurtigrutens ekspedisjonsskip MS Fram seiler i Antarktis, ved Spitsbergen og ved Grønland. Fra høsten 2016 vil også MS Midnatsol seile til Antarktis. Hurtigrutens nyeste ekspedisjonsskip, MS Spitsbergen, ble nylig satt i drift langs norskekysten, og skal seile i Arktis fra sommeren 2017.

- Rolls-Royce har cirka 50 000 ansatte i 50 land. Det britisk-eide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft. Virksomheten har fem hovedområder: sivil luftfart, militær luftfart, marine, power systems og kjernekraft.

- Rolls-Royce er en verdenledende leverandør av skipsdesign og -utstyr, med fokus på offshorefartøy, kyst- og nærskipstrafikk, ferger og kystvaktskip.