Rolls-Royce i Norge utvikler Storbritannias nye forskningsfartøy

Pressemelding   •   mai 09, 2016 15:16 CEST

UT 851 PRV (Polar Research Vessel) fra Rolls-Royce.

Rolls-Royce har signert en kontrakt til en verdi av 30 millioner GBP for design og utstyr til et nytt forskningsfartøy som skal eies av Natural Environment Research Council (NERC) i Storbritannia. Fartøyet får design UT 851 PRV (Polar Research Vessel) fra Rolls-Royce.

Det 128 meter lange fartøyet skal bygges av verftet Cammel Laird i Storbritannia, og vil benyttes til havforskning i både Antarktis og Arktis, i tillegg til å transportere forsyninger til baser i Antarktis. Planlagt levering fra verftet er i 2019.

– Dette er den største enkeltkontrakten på et UT-fartøy vi har signert til nå, og et veldig spennende prosjekt å jobbe videre med. I disse tøffe tider er vi selvsagt glade for å få solide kontrakter der erfaringene våre fra offshore er gull verdt, sier Jørn Heltne, SVP for salg av Ship Design and Systems i Rolls-Royce.

Prosjektet representerer også et av de største kommersielle skipsbyggingskontraktene i Storbritannia noen sinne.

– Britene har valgt å bygge et skip med en krevende spesifikasjon, og vi er stolte over at de valgte både Rolls-Royce design og en solid pakke med vårt mest avanserte skipsutstyr, sier Helge Gjerde, President Offshore & Merchant Solutions i Rolls-Royce.

I kravspesifikasjonen ligger blant annet Polar Code 4 isklasse, kapasitet til å være selvforsynt med drivstoff og forsyninger på reiser opp til 19 000 nautiske mil, plass til opptil 90 personer om bord, stor lastekapasitet og hangar for helikopter. Om bord vil det også være flere avansert forskningslaboratorier.

Utstyret som Rolls-Royce skal levere inkluderer motorer fra Bergen Engines (B33:45) og to CPP propeller (Controllable Pitch Propellers) med en diameter på 4,5 meter hver. Fartøyet skal kunne bevege seg gjennom is på en meters tykkelse og samtidig lage lite støy under vann. Dette er viktig å unngå å forstyrre både livet i havet og måleutstyret til forskerne.

Automasjon og kontrollsystemene kommer også fra Rolls-Royce. Mannskapet på skipsbroen vil få de mest avanserte og brukervennlige verktøyene som finnes i dag, med DP og Unified Bridge. Mens en avansert pakke dekksmaskineri skal bidra til at fartøyet kan sette ut, kontrollere og hente opp forskningsutstyr.

Havforskningsinstituttet i Norge har også et Rolls-Royce-utviklet isgående forskningsfartøy under bygging, FF Kronprins Haakon blir 100 meter lang og bygges i Italia.

NERC annonserte valg av verft for det nye britiske forskningsfartøyet i oktober i fjor, og bilder av det nye designet har de siste månedene vært mye delt særlig i britiske medier i forbindelse med en pågående navnekonkurranse for det nye fartøyet. En noe lengre engelsk versjon av denne pressemeldingen med sitater fra Cammell Laird og NERC er tilgjengelig her: http://www.rolls-royce.com/media/press-releases/yr-2016/pr-09-05-2016.aspx

Rolls-Royce har cirka 50 000 ansatte i 50 land. Det britisk-eide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft.
- Virksomheten har fem hovedområder: sivil luftfart, militær luftfart, marine, power systems og kjernekraft.
- Innovasjon og teknologiutvikling er konsernets styrke, med et sterkt fokus på å redusere energibruk og utslipp.

Rolls-Royce i Norge
- Rolls-Royce er en verdenledende leverandør av skipsdesign og -utstyr, med fokus på offshorefartøy, kyst- og nærskipstrafikk, ferger og kystvaktskip.
- Over 25.000 skip i verden seiler med utstyr fra Rolls-Royce om bord, og store deler av dette er utviklet og produsert i Norge. Dette inkluderer motorer, framdriftssystemer, dekksmaskineri, kontroll- og automasjonssystemer og elektriske systemer.