Rolls-Royce signerer ordre på 15 gassmotorer til fem ferger

Pressemelding   •   jun 01, 2017 09:40 CEST

Rolls-Royce har signert en avtale om å levere 15 gassmotorer til fergerederiet Torghatten Nord AS. Motorene skal gi kraft til fem LNG-ferger designet av norske Multi Maritime. Alle fem skal operere i Hordaland fylke.

– Siden vi introduserte vår første gassmotor for ti år siden, har vi levert over 700 motorer til bruk på land og sjø, og disse motorene har igjen levert over 25 millioner driftstimer. Vi har med andre ord gode bevis på at Bergen-gassmotorene kombinert med et effektivt skipsdesign kan hjelpe kunder som Torghatten med å redusere utslipp og drivstoffkostnader, sier Kjell Harloff, salgsdirektør for motorer hos Rolls-Royce i Bergen.

Alle de 15 motorene er av typen C26:33L9AG, et generatorsett med ni sylindre. Motorene kan operere med variabelt turtall og yter 2430 kW per motor ved 1,000 omdreininger i minuttet.

To av de fem fergene skal bygges på verftet Vard Brevik i Norge, mens tre skal bygges ved Tersan-verftet i Tyrkia. Fartøyene er planlagt levert i januar 2019 og skal inn på den travle fergestrekningen Halhjem – Sandvikvåg i Hordaland.

Bergen C26:33-serien reduserer utslipp av klimagasser med omtrent 20 prosent sammenlignet med en tilsvarende dieselmotor, og tilfredsstiller kravene til IMO Tier III uten behov for avgassrensesystemer. Motorrommet om bord et skip med gassmotor er også et renere sted, noe som er behagelig for mannskapet og krever mindre tid og penger til rengjøring om bord. Hele LNG-systemer er utviklet med tanke på sikkerhet, med doble vegger i rustfritt stål.

Motortypen Bergen C26:33 er i drift ombord i en rekke ulike fartøy i dag, inkludert fraktefartøy, offshore forsyningsfartøy (PSV), slepe- og bukseringsbåter og passasjerskip.

--

Flere fakta om motortypen her: https://www.rolls-royce.com/products-and-services/marine/product-finder/diesel-and-gas-engines/medium-speed-gas-engines/bergen-c2633l-gas-engine.aspx

- I Norge er det omlag 2 400 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1 800 i Møre og Romsdal. Flertallet av disse jobber Rolls-Royce Marine AS i Marine-divisjonen, mens cirka 750 er ansatt i Bergen Engines AS som hører inn under Power Systems-divisjonen.