Rolls-Royce skal fortøye en gigant

Pressemelding   •   feb 18, 2016 15:16 CET

Kranskipet Sleipnir bygges i Singapore.

Rolls-Royce har signert en kontrakt på fortøyningssystem til verdens største halvt nedsenkbare kranskip (NSCV) som vil få navnet Sleipnir. Kontrakten har en verdi på 8 millioner pund for Rolls-Royce. Fartøyet på 273 700 tonn skal bygges av SembCorp Marine i Singapore for det nederlandske selskapet Heerema Offshore Services.

– Vi tar gjerne på oss utfordringen med å fortøye en gigant, og det er en glede å samarbeide med verftet i Singapore på et unikt prosjekt som dette. Systemet vi skal levere bygger på flere tiår med erfaring med ulike typer dekksmaskineri for skip og andre flytende enheter, sier Asbjørn Skaro, Executive Vice President for dekksmaskineri i Rolls-Royce.

Fortøyningssystemer fra Rolls-Royce er utviklet for sikker drift i tøffe klima. Sleipnir får en skreddersydd løsning med 12-punkts fester, elektriske drevne vinsjer, taljer og blokker samt et kontrollsystem. Utstyret skal produseres på Nordvestlandet.

Denne store farkosten skal være ferdig fra verftet i andre halvdel av 2018. Den blir 214 meter lang og 97,5 meter bred. Den skal ha to kraner som hver kan løfte 10 000 tonn for å sette på plass og fjerne offshoreinstallasjoner, undervannskonstruksjoner, fundament og flytende strukturer i dype farvann.

Kort om Rolls-Royce

- Rolls-Royce har over 50 000 ansatte i 46 land. Det britisk-eide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft.
- Virksomheten har fem hovedområder: sivil luftfart, militær luftfart, marine, power systems og kjernekraft. I tillegg har konsernet en stor serviceorganisasjon. Sivil luftfart er det største forretningsområdet, og representerer cirka halvparten av omsetningen.
- Innovasjon og teknologiutvikling er konsernets styrke, med et sterkt fokus på å redusere energibruk og utslipp.

Rolls-Royce i Norge
- Rolls-Royce er en verdenledende leverandør av skipsdesign og -utstyr, med fokus på offshorefartøy, kyst- og nærskipstrafikk, ferger og kystvaktskip.
- Over 25.000 skip i verden seiler med utstyr fra Rolls-Royce om bord, og store deler av dette er utviklet og produsert i Norge. Dette inkluderer motorer, framdriftssystemer, dekksmaskineri, kontroll- og automasjonssystemer og elektriske systemer.