Cruisefeber i Norge

Pressemelding   •   feb 15, 2017 14:27 CET

RCCL

Til tross for et år med svak kronekurs og en oljeindustri som sliter, ser det ut til at Nordmenns reiselyst når stadig nye høyder. Ikke minst når det gjelder cruise ferier.

Delvis norskeide RCCL (Royal Caribbean Cruises Ltd) har lagt bak seg et meget godt år, hvor blant annet seilinger i Middelhavet har økt med 12%. Selskapets Norden sjef, Mats Jacobsson, melder at inntjeningen pr gjest også økte med ca 10% i 2016 mot året før.

«Lansering av verdens største cruiseskip, Harmony of the Seas i juni i fjor bidro i stor grad til veksten, spesielt i Middelhavet», sier Jacobsson.

Selskapets andre cruise brand Celebrity Cruises hadde også en fantastisk økning i antall gjester i 2016, med hele 21%. Celebrity er fremdeles et relativt ukjent brand på det norske market, men vinner stadig flere fans og fornøyde gjester.

Gjennom årene er Royal Caribbean International blitt kundenes og bransjens favoritt. Det viser blant annet seier 22 år på rad i bransjekåringen Grand Travel Award, i kategorien store skip over 1000 passasjerer. Celebrity Cruises kom inn på 2. plass i samme kategori. Samtidig kunne selskapet glede seg over storeslem i cruise segmentet, men seier også for søsterbrandet Azamara Club Cruises i kategorien mindre skip.

2016 har med andre ord vært et godt cruise år, og vi ser en fortsatt stigende trend inn i 2017. Fremtiden for cruise ser lys ut!

Om Royal Caribbean Cruises Ltd.

Royal Caribbean Cruises Ltd. (RCCL) er et globalt cruise selskap som eier cruise brandene Royal Caribbean International, Celebrity Cruises, Pullmantur, Azamara Club Cruises og CDF Croisières de France, samt TUI Cruises via 50 prosent joint venture. Tilsammen opererer disse seks brandene 47 skip, samt 12 som er under konstruksjon. Ytterligere informasjon finnes på www.RCLcorporate.com.

Royal Caribbean Cruises Ltd. (NYSE: RCL) er børsnotert i  New York.