Leder av hovedutvalg for samferdsel i Akershus, Solveig Schytz (f.v.) og belteheltene sammen med elever fra Løken barneskole. Foto: Ruter

Fra 30 til 70 prosent beltebruk på skolebussene på to år

70 prosent av skoleelevene brukte setebelte i skolebussene etter fjorårets belteheltaksjon. I hele uke 39 vil belteheltene være ute på oppdrag på 20 barneskoler i Akershus for å få elever til å feste setebeltet når de kjører skolebuss til og fra skolen.

Setebeltebruken om bord på Ruters skolebusser har økt fra 30 prosent før kampanjestart i 2017 til 70 prosent etter kampanjen i 2018. En måling våren 2019 om bord på 50 skolebusser, viste at 66 prosent hadde festet setebeltet. Nå står ny måling og ny belteheltaksjon for tur, for å bidra til at enda flere skolebarn fester setebeltet når de kjører med skolebussen.

Klar økning i setebeltebruk

– Det er et enkelt og effektivt sikkerhetstiltak å bruke setebelte. Det er en markant økning i antall elever som bruker setebelte om bord i skolebussene, det er veldig bra og viser at belteheltkampanjene virker. Vi håper at mange flere elever husker å feste beltet, sier leder av Hovedutvalget for Samferdsel i Akershus Solveig Schytz.

Solveig Schytz og de to belteheltene fra planeten Belterra. Foto: Ruter.

Aksjon Beltehelt pågår i uke 39. Fra mandag 23. til fredag 27. september skal belteheltene møte elever ved 20 utvalgte barneskoler i Akershus. 17 av skolene er på Romerike, som har den klart største andelen av skoleskyss i Akershus. Som ansvarlig for skoleskyss av elever i grunnskolen og videregående skole i Akershus, har fylkeskommunen gitt økonomisk støtte til belteheltaksjonen, for tredje året på rad.

Startskuddet for aksjonen gikk på Løken skole i Aurskog Høland mandag morgen. Der tok to beltehelter fra planeten Belterra imot elevene da de ankom skolen med skolebuss. Oppfordringen var klar: Fest setebeltet, og vær en ekte beltehelt!

70 prosent av elevene på skolebussene festet setebeltet

– I 2018 var det hele 70 prosent som benyttet setebelte om bord på skolebussene etter belteheltaksjonen. Det er godt å se at stadig flere fester setebeltet når de reiser med skolebussen. Med stadig flere beltehelter på laget, så håper vi de vil være til inspirasjon når årets belteheltaksjon starter, sier kommunikasjonsjef i Ruter Gro Janborg.

Skoleelever ved 20 skoler får besøk av beltehelter Belteheltene får det travelt i uke 39, når de skal reise rundt til 20 skoler i forbindelse med skolestart og skoleslutt. Belteheltene vil møte elevene som reiser med skolebussen, og gi dem en tydelig appell! Alle elevene vil få utdelt en refleks og buff med belteheltlogo. 25 skolebusser vil være folierte med belteheltsymbol, for å minne elever og andre trafikanter på å feste setebeltet.

– Selv om bussulykker heldigvis forekommer sjelden, så vet vi at bruk av setebelte kan redde liv, dersom en ulykke skulle inntreffe. Ruter er opptatt av at elevene skal reise trygt med skolebussen, og vi vet det tar tid å endre vaner. Påminnelser, kontroller og gode forbilder ser ut til å ha positiv effekt, sier Janborg.

Belteheltene besøker disse barneskolene i uke 39:

Dag ved skolestart Ved skoleslutt
Mandag 23. september: Løken (Aurskog Høland)
Haugtun (Sørum)
Bråte (Aurskog Høland)
Hagen (Nittedal)
Tirsdag 24. september: Neskollen (Nes)
Eltonåsen (Nannestad)
Skogbygda (Nes)
Skui (Bærum
Onsdag 25. september: Vilberg (Eidsvoll)'
Langset (Eidsvoll)
Østgård (Nes)
Hurdal (Hurdal)
Torsdag 26. september Gjerdrum (Gjerdrum)
Dalen (Fet)
Maura (Nannestad)
Riddersand (Fet)
Fredag 27. september Mogreina (Ullensaker)
Vestby (Vestby)
Algarheim (Ullensaker)
Ytre Enebakk (Enebakk)

Belteheltene sammen med Jon Arne Bergersen, områdesjef for Vy Nedre Romerike og John Terje Jensrud, avdelingsleder for Vy på Bjørkelangen. Foto: Ruter

Fakta om Aksjon Beltehelt

• Hensikten med aksjon Beltehelt, som gjennomføres i uke 39, er å få flere skolebarn til å bruke setebelte når de reiser med skolebussen.
  • Belteheltene besøker 20 barneskoler i Akershus, i forbindelse med at skolebussene kjører til og fra skolen. Elevene får utdelt buff med belteheltlogo og refleks til bruk i høstmørket.
  • 25 skolebusser er foliert med belteheltsymbol, og det henger plakater om bord i skolebussene med oppfordring om å bruke setebelte.
  • Både barneskolene i Akershus og de foresatte til barneskoleelevene som har rett på skoleskyss, har fått tilsendt informasjon om Aksjon Beltehelt.
  • Bussoperatørene som kjører for Ruter har fått informasjon om aksjon Beltehelt.
  • Aksjon beltehelt kommer i forlengelsen av Statens vegvesen og Trygg trafikk sine nasjonale kampanjer om beltebruk i buss.

Fakta om skoleskyss i Akershus

• Disse elevene har rett til gratis skoleskyss:
    • Elever i 1. klasse som har mer enn 2 kilometer til skolen
    • Elever i 2.–10. klasse som har mer enn 4 kilometer til skolen
    • Elever som må reise med båt for å komme til skolen
    • Elever som har særlig farlig eller vanskelig skolevei
    • Voksne med grunnskolerett og som har mer enn 4 km skolevei
  • Akershus har landets nest største andel av skyssberettigede elever, etter Trøndelag Fylke.
  • Av ca. 20.000 elever har ca. 8000 elever i grunnskolen og ca. 12.000 elever i videregående skole krav på gratis skoleskyss. I tillegg har ca. 1000 elever innvilget gratis skyss etter kommunale vedtak.
  • Romerike har nærmere 12.000 elever som får innvilget gratis skoleskyss av Ruter. 5400 av disse er elever i grunnskolen.
  • Det er ca. 190 skolelinjer med firesifret nummer i Akershus, og ca. 30 prosent av skolereisene gjennomføres med egne skolebusser.
  • Til de øvrige skolereisene benyttes ordinær kollektivtransport
  • Elever som ikke har krav på skoleskyss, kan reise med skolebussene, mot betaling.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %). Totalt var det 387 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2018. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.