Ruukki leverer stålkonstruksjonene til Statoils nye kontorbygg på Fornebu

Pressemelding  •  18-10-2010 13:45 CEST

Ruukki, ledende leverandør av stålkonstruksjoner, har inngått en avtale med Skanska Norge AS for å designe, produsere og installere stålkonstruksjonene til Statoils nye regionskontor som skal bygges på Fornebu, nær Oslo. Det nye kontoret krever en svært komplisert installasjonsløsning, som var en av hovedgrunnene til at Ruukki ble valgt som leverandør.

Bygningen på ni etasjer er arkitektonisk unik som gjør at strukturell design blir en utfordring. Bygningen skal ha fem adskilte, rektangulære vinger som er stablet over hverandre slik at de danner en stjerne. En mobilkran på 1250 tonn, som er den største i Norden, vil brukes til å installere konstruksjonene. I tillegg til en krevende installasjonsløsning, skal Ruukkis ekspertise også brukes til å designe og implementere brannbeskyttelsen av bygningen.

"Dette er igjen et sterkt bevis på tilliten vi blir vist som ekspert på stålkonstruksjoner. Det er viktig å involvere oss i den strukturelle designen helt i starten på et prosjekt. Dette gjør det mulig for oss å sørge for innovative konstruksjonsløsninger som møter kundens behov," sier Sami Eronen, SVP, Infrastructure and Northern Europe, Ruukki Construction.

"Ruukki var et naturlig valg av partner på grunn av deres omfattende erfaring med lignende konstruksjonsprosjekter. Vi har stor tillit til Ruukkis prosjektstyring og designkompetanse i krevende prosjekter," sier prosjektleder Jon Johnsen fra Skanska.

Ruukki har den senere tiden vært involvert i mange krevende byggeprosjekter i Norden. Nylige prosjekter inkluderer den nye operaen i Oslo, Stockholm Waterfront kongress-senter, DnBs nye hovedkontor i Norge, og Kilden som er det nye teateret og konserthuset i Kristiansand.

-          Les mer om Ruukkis siste kontrakt for den nye, nasjonale svømmehallen som skal bygges i Bergen.

-          Les mer om Ruukkis medvirkning i Kilden, det nye teateret og konserthuset i Kristiansand.

-          Les mer om Ruukkis medvirkning i DnB NORs hovedkontor og det nye konserthuset i Stavanger.

Konstruksjonene til Statoils nye regionskontor vil hovedsakelig bli produsert på Ruukkis fabrikk i Ylivieska i Finland. Levering av stålkonstruksjonene vil begynne i desember 2010 og installasjon på byggeplassen vil begynne i januar i 2011. Bygningen vil bli klar for innflytting i september 2012.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

• Johan Löw, VP, Ruukki Construction, tlf +46 70 98 33415  eller Michael Porko, Business Manager, Ruukki Construction, tlf. +46 70 98 33411

Ruukki leverer metallbaserte komponenter, systemer og totalløsninger til bygg- og verkstedsindustrien. Selskapet har et stort utvalg av metallprodukter og tjenester. Ruukki har virksomhet i 27 land og har 11 700 ansatte. Netto salgsinntekter i 2009 var ca 16 milliarder NOK. Selskapets aksjer er notert på NASDAQ OMX Helsinki (Rautaruukki Oyj: RTRKS). Selskapet markedsfører seg med navnet Ruukki.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom