Samlerhuset-Gruppen vokser i utfordrende marked

Samlerhuset-gruppen (tidl. Proof holding), opplever god etterspørsel etter mynter, og økte i fjor salget med ca. 4 %, til en omsetning på i overkant av 1,1 milliarder norske kroner. Selskapet, som har nærmere 500 ansatte i 16 land, oppnådde et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 53 millioner, og et resultat for henholdsvis før og etter skatt på 23 og 21 millioner. Mer enn 80 % av Samlerhuset-Gruppens omsetning kommer nå fra det internasjonale markedet, og stadig mer av salget skjer på nett.

Samlerhuset har de siste årene gjort seg bemerket i flere historisk viktige prosjekter i Norge og Europa. Eksempelvis etableringen av Krigsseilerregisteret, Tungtvannsdokumentasjon i Tinnsjøen, utgravninger i franske Normandie, på jakt etter vikinghøvdingen Rollo/Gange-Rolvs gravplass og avklaringen rundt hvorvidt disse to var en og samme person, samt det pågående søket etter vikingskip i Hafrsfjord.

Datterselskapet Det Norske Myntverket på Kongsberg bidro i fjor også positivt til gruppen, da de signerte sin største eksportordre gjennom tidene; 72 millioner mynter til et mellomstort land i Asia. Det Norske Myntverket produserer i tillegg medaljer, herunder Nobels fredsprismedalje og Norges Vels medalje, og tilsvarende for mange oppdragsgivere i inn- og utland. Store produksjonsvolum bidro til 44 % økning i omsetningen for den tradisjonsrike hjørnestensbedriften, fra 50 til 72 millioner kroner.

Samlerhuset største marked er nå Storbritannia. Brexit har, etter selskapets mening, bidratt positivt til britenes fokus på egen historie og egenart, og har vært tilsvarende bra for omsetningen. På den annen side har pundet falt, hvilket ga økt press på marginer og påførte selskapet valutatap på 3,3 MNOK.

100 års - jubileet for Polens selvstendighet var en annen sentral faktor for Samlerhuset-Gruppen i fjor, og det største overskuddet kom fra Polen.

I den norske delen av selskapet økte omsetningen, men kostnadene økte mer, blant annet på grunn av ulike tunge investeringer i IT og markedsføring, samt en nedbemanningsrunde, hvilket tynget resultatet;

- Vi ser nå at endringene har gitt veldig god effekt, og første halvår i 2019 er tilfredsstillende med grei lønnsomhet igjen, sier gründer og styreleder Ole Bjørn Fausa i Samlerhuset-gruppen.

Samlerhuset er også største eier av verdens ledende fagmesse for myntindustrien, World Money Fair, som er lokalisert til Berlin. I år ble det satt omsetningsrekord og besøksrekord, noe som viser at myntsamling er i vinden selv om kontantbruken går ned i noen land.

- Generelt tegner utviklingen i 2019 veldig bra, med god omsetning og lønnsomhetsvekst og mye tyder på at det blir det beste året på veldig mange år, avslutter Fausa.

• samleglede
  • historieformidling