Vant 10 millioner øre på en barndomsmyte

38-åringen fra Sandaker jobber til daglig som salgssjef i et IT-selskap i Oslo.

- Min stemme er egentlig basert på en myte. Da jeg var liten samlet jeg nemlig på tiøringer i håp om å finne denne sjeldne versjonen med en firebent bie sammen med bestefaren min, sier Andersen.

Derfor stemte han nettopp på tiøringen med den firbente bien i Samlerhusets konkurranse. Først etter at han vant 10 millioner øre, fikk han gjennom Samlerhuset vite at hele historien fra 60-70-tallet var bygget på en myte; den firebente bien var slett ikke svært sjelden. Sannheten er at ben med fire ben ble produsert i et helt opplag det første året, før de ble produsert med seks ben året etterpå.

- Det viktigste er uansett minnene om denne samlerhobbyen jeg hadde sammen med bestefaren min. Så får jeg heller leve med at jeg hadde falske forhåpninger som ung gutt, smiler Andersen.

Norges nasjonal-øremynt
15.800 mennesker har stemt frem Norges nasjonal-øremynt, i forbindelse med at 50-øren ble tatt ut av omsetning i 2012. Vinneren ble 10-øringen fra 1974-1991, som er den mynten i Norge som har hatt størst opplag gjennom tidene. Bare i perioden 1974-1991 ble det laget over 1,3 milliarder av denne ti-øren. Første gang det ble preget flere enn 100 millioner av en mynt i løpet av ett år var 10-øren i 1983. Gjennom de siste 100 årene er det bare 1-øren og tidvis 1-kronen som er preget i så store opplag som 10-øren.

- 10-øren var en folkemynt. Samlet sett var det så mange som 1,6 milliarder forskjellige 10-øringer ute i samfunnet da den gikk ut som gyldig betalingsmiddel i 1993. De aller fleste av disse myntene befant seg andre steder enn i folks lommebøker og butikkenes kassaapparater. Mange av oss har sikkert fortsatt mange eksemplarer av denne øren liggende i skuffer og skap eller i syltetøyglass, sier Svend Aavitsland, adm. dir i Samlerhuset.

For den nybakte pappaen og vinneren av konkurransen, kommer uansett de ti millioner ørene godt med. I tillegg til barneutstyr og litt nedbetaling av lån, har han investert i ny terrengsykkel.

- Det er nok den største utskeielsen jeg har turt å gjøre, ellers skal de brukes relativt fornuftig, sier Andersen.