Det Norske Myntverket ansetter igjen

Tøffe år med nedgang i etterspørselen etter mynter og minnemedaljer både nasjonalt og internasjonalt endte i nedbemanninger hos den tradisjonsrike hjørnestensbedriften Det Norske Myntverket på Kongsberg for noen år tilbake. Nå er imidlertid pessimisme snudd til optimisme, og virksomheten skal igjen ansette nye medarbeidere.

- Vi opplever for tiden en økning i etterspørselen etter våre produkter, og nå har også vår eier Samlerhuset besluttet at større deler av den internasjonale produksjonen av ulike mynt- og medaljeprodukter skal foregå her på Kongsberg. Dette er et svært sterkt signal om at den jobben vi gjør holder høy kvalitet, og viser at våre eiere ønsker å satse på Det Norske Myntverket, sier Ståle Løkken, administrerende direktør i Det Norske Myntverket.

Etterspørselen øker

Den siste tiden har Myntevrket opplevd en økning i etterspørselen etter bedriftens produkter. Etterspørselen etter både minnemynter og medaljer er økende i Europa, og nå skal produksjonen økes for å møte etterspørselen i markedet.

- Vi har et svært godt utgangspunkt med dyktige og motiverte ansatte. Den kompetansen våre medarbeidere har, utgjør en god base vi ønsker å bygge videre på. Både ledelsen og våre ansatte gleder oss over å igjen kunne ønske nye medarbeidere velkommen til oss, sier Løkken.

I første omgang er det produksjonen som skal styrkes, men etter hvert vil behovet for nye krefter også i administrative stillinger kunne melde seg. Myntverket vil i første omgang lyse ut fire operatørstilinger, som vil stå for selve produksjonen. Dagens ansatte vil klargjøre og tilrettelegge for de nyansatte. På denne måten vil Myntverket komme raskt i gang med den økte produksjonen, og være i stand til å øke volumet på kort tid.

Går spennende tider i møte

Myntverket er landets nest eldste produksjonsbedrift, og har vært en hjørnestensbedrift på Kongsberg siden 1600-tallet. Nå skal bedriften ta i bruk nye verktøy og nye produksjonsmåter i produksjonen av mynt og medalje, samt bruk av ny teknologi for fargelegging av produkter.

-Vi gleder oss til å komme i gang med planene fremover, og ser igjen lyst på fremtiden for Det Norske Myntverket, sier Løkken.

For mer informasjon, kontakt:

Ståle Løkken, Adm. direktør

E-post: stale.lokken@myntverket.no

• kongsberg
  • ståle løkken
  • minnemedalje
  • samlerhuset
  • mynta
  • myntverket

Om Det Norske Myntverket AS
Det Norske Myntverket AS ble etablert på Kongsberg i 1686. I tillegg til å produsere mynt, har man stor produksjon av medaljer og medaljeserier. Bedriften, som i dag er et moderne myntverk,100% eid av Samlerhuset, har mange søsterbedrifter i Samlerhuset Gruppen. Disse selger og markedsfører mot sluttkunder. Foruten avdelingen på Kolbotn, er det avdelinger i store deler av Europa, som for eksempel UK, Belgia, Polen, Finland, Danmark og en rekke andre land.
For mer informasjon, se www.myntverket.no