Mynthandlere reagerer på seddeldestruksjon fra Norges Bank

Oslo, 13. oktober2015 – Ukens offentlige destruksjon av omkring 60 millioner kroner i norske sedler i regi av Norges Bank får ledende mynthandlere til å reagere. De oppfordrer nå folk til å tenke seg om før de veksler inn gamle sedler.

Norges største mynthandler, Samlerhuset, mener Norges Bank ikke har vært flinke nok til å orientere arvinger og andre om at eldre sedler kan ha en betydelig større verdi enn pålydende om de selges i samlermarkedet.

- Dette er noe vi har påpekt flere ganger, og som mange i bransjen i likhet med oss har reagert på. Av bildene fra denne ukens seddeldestruksjon, som fikk stor medieoppmerksomhet, så vi at det gikk med en god del eldre norske sedler i kvernen. Når man veksler dem inn hos Norges Bank får man nemlig kun tilbake pålydende, og potensielt store verdier går tapt for eieren, sier administrerende direktør Ole Bjørn Fausa i Samlerhuset.

I seddelkvernen som befinner seg i kjelleren hos Norges Bank var det blant annet bunker av sedler fra 50- og 60-tallet;

- Dette er potensielle samlerobjekter som kunne kommet ut på markedet til glede for samlere som er opptatt av minner fra tidligere tider. Sedler er en viktig del av vår felles kulturarv, sier Fausa.

Som eksempel på det som angår sedler og priser henviser han til 100-kroners – seddelen «Tømmerfløyteren», 4. utgave, 1949-1962, som mange kanskje husker (bilde vedlagt):

- Om man leverer denne inn til Norges Bank, vil man motta kr 100 i retur, som tilsvarer pålydende verdi. Samlermarkedet vil derimot betale mellom 500 og 1500 kroner for denne seddelen, avhengig av dens kvalitet, sier han.

• seddel
  • minnemynt
  • myntsamling
  • myntsett

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset AS er et datterselskap i Samlerhuset-Gruppen, som ble opprettet i 2001, med hovedkontor i Amsterdam. Samlerhuset-Gruppen omsatte for 135 millioner euro i 2012, og hadde ved utgangen av året 440 ansatte fordelt på 14 land.

Selskapet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Storbritannia, Slovakia, Irland, Belgia og Kina. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhusets formål er å skape samlerglede.