Pelle-gruppa hedret med minnesmerke

I dag, 69 år etter det som betegnes som norgeshistoriens største skipssabotasjeaksjon, ble motstandsheltene fra Pelle-gruppa hedret med et minnesmerke for deres innsats under 2. verdenskrig. Oslo kommune har i samarbeid med Samlerhuset bidratt til realiseringen av monumentet. Monumentet, som er utført av billedkunstneren Kirsten Kokkin, ble avduket med nærmere 1000 inviterte gjester tilstede i Oslo rådhus.

Den offisielle seremonien og avdukingen av monumentet ble holdt i dag i Oslo rådhus. Krigsveteranene Sverre Kokkin og Reidar Formo, de eneste gjenlevende fra Pelle-gruppa samt ordfører Fabian Stang og Samlerhusets eier Ole Bjørn Fausa stod for avduking og taler. H.K.H. Kronprinsregenten var også tilstede på seremonien.

Nærmere 1000 inviterte gjester var med på å hedre Pelle-gruppa, 69 år etter deres heroiske innsats ved Akers Mek. Avdukingen ble vist via live-overføring fra plasseringen på Aker Brygge. Minnesmerket et en gave fra Samlerhuset til Oslo kommune. Etter den offisielle avdukingen var det kransnedleggelse ved monumentet.

«Det er en stor ære for Samlerhuset å kunne bidra til at Pelle-gruppa blir hedret, og at en viktig del av norsk krigshistorie blir synlig for fremtidige generasjoner. Pelle-gruppas innsats under 2. verdenskrig har fått liten offentlig anerkjennelse, og vi er sammen med Oslo Kommune stolte over å kunne hedre våre krigshelter og holde minnene om deres innsats levende. Vi er spesielt glad for at Sverre Kokkin og Reidar Formo, og familiene til alle de andre som var en del av Pelle-gruppa, nå får anerkjennelse for det de ofret under 2.verdenskrig,» sier Ole Bjørn Fausa, Samlerhuset.

September i år ble Kokkin og Formo også hedret av Forsvarsdepartementet for deres innsats under krigen, hvor de mottok sølvfat som takk for deres innsats under 2.verdenskrig.

Minnesmerket til ære for Pelle-gruppa er laget av den kjente norske skulptøren Kirsten Kokkin, datter av Sverre Kokkin. Monumentet er plassert på Aker Brygge i nærhet av stedet motstandsgruppens største sabotasjeaksjon ble utført. Ledet av Ragnar «Pelle» Sollie, senket og skadet Pelle-gruppa til sammen seks tyske skip, en tørrdokk og en kran ved Akers Mek. og Nylandsverkstedet ved Oslo havn den 23. november 1944. Aksjonen regnes som en av de største i Europa under 2. verdenskrig.

«For meg er dette en gledens dag. Oslo kommune og Samlerhuset har hjulpet meg å nå målet om å øke kjennskapen rundt Pelle-gruppas innsats under 2. verdenskrig. Jeg er svært glad for at vi nå får anerkjennelse for den jobben vi gjorde, og at jeg endelig har nådd målet mitt,» sier Sverre Kokkin.

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset AS er et datterselskap i Samlerhuset-Gruppen, som ble opprettet i 2001, med hovedkontor i Amsterdam. Samlerhuset-Gruppen omsatte for 160,1 millioner EURO i 2012, og hadde ved utgangen av året 413 ansatte fordelt på 14 land.

Selskapet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Storbritannia, Slovakia, Irland, Belgia og Kina. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhusets formål er å skape samlerglede.