Samlerhuset utfordret Johaug - skrev seddel-hilsen til konkurrentene før vinter-OL

Kolbotn, 16. januar 2018 – Therese Johaug sender en liten hilsen til konkurrentene på et utvalg av de offisielle, nye sør-koreanske sedlene som utgis i forbindelse med vinter-OL i Pyeongchang.

På den nye sør-koreanske OL-seddelen, som i Norge vil distribueres ut til samlere og andre spesielt interesserte av det norske selskapet Samlerhuset, som eier Det Norske Myntverket på Kongsberg, vil det stå «I’ll be back! Therese Johaug». Sedlene er offisiell valuta i Sør-Korea, og er trykket med OL- motiv. Dermed er de også et yndet samleobjekt for OL-samlere verden over.

– Vi har, som nær sagt alle andre, fulgt Therese gjennom en fantastisk langrennskarriere, og synes det er fryktelig trist at hun ikke kan delta i det kommende vinter-OL. Thereses skiglede kan på mange måter sammenliknes med det vi brenner for, som er å skape samlerglede. Og i likhet med våre kunder og oss, er også Therese en medaljesamler. Derfor fikk vi ideen om å la henne minne konkurrentene på at hun fortsatt er med i gamet og forbereder seg på å komme tilbake sterkere enn noen gang, sier Vibece Furseth, administrerende direktør i Samlerhuset.

Et eget gullminne fra Pyeongchang

Som et symbol på deres støtte overrasket Samlerhuset Therese med en gullmynt fra deres OL-myntprogram med en pålydende verdi 20.000 won.

– Selv om ikke denne kan erstatte en personlig seiersmedalje for Therese er målet å gi henne ytterligere motivasjon til å jobbe mot nye gullmedaljer i fremtiden, sier Vibece Furseth.

– Denne seddelhilsenen sender jeg til mine konkurrenter og alle som heier på meg, sier Therese Johaug.

Samlerhuset er en av Europas største aktører innen samlerobjekter og formidlere av historie, og har siden 1994 samarbeidet med en rekke museer, historikere og fagmiljøer om dokumentasjon og formidling av historie. Samlerhuset står blant annet bak oppføringen av monumentet Pelle-gruppa (2013), Max Manus (2010), portrettmaleriene «Frigjøringskongene» (2015) og «Signingsmorgen» (2016). Samlerhuset var blant initiativtakerne til det nasjonale Krigsseilerregisteret (2014), og brakte i 2016 verdens dyreste mynt, «Flowing hair» på turne i Europa. Bedriften har også engasjert seg for rettferdig gullgruvedrift i samarbeid med organisasjonen Fairmined, og i 2015 ble Nobels fredspris preget i Fairmined gull på Det Norske Myntverket som følge av dette initiativet.

Om mynt- og seddelprogrammet til OL i Pyeongchang

Det offisielle mynt- og seddelprogrammet utgitt til OL i Pyeongchang 2018 består av 16 sølvmynter, fire gullmynter, tre nysølvmynter og en seddel. Samlerhuset er distributør for det offisielle OL-myntprogrammet, og har siden 1996 vært distributør for samtlige olympiske myntprogram i Norge.

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Selskapet er en av Europas største aktører innen samlerobjekter og formidling av historie, eier Det Norske Myntverket på Kongsberg, har virksomhet i 15 land med rundt 500 ansatte, og omsatte for NOK 1,2 mrd. i 2016. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og statlige myntverk fra hele verden. Samlerhuset er også største eier av fagmessen World Money Fair, som hvert år samler nasjonalbanker, myntverk, produsenter av mynt-teknologi og edelmetallaktører i Berlin. Samlerhuset er utgiver av fagmagasinet Mynt & Historie Selskapet er 100 % norskeid. Samlerhusets formål er å skape samlerglede og formidle historie. For mer informasjon, se www.samlerhuset.nowww.samlerhuset.com www.facebook.com/samlerhuset/

Samlerhusetbloggen: www.samlerhuset.blog

Magasinet Mynt & Historie: www.samlerhuset.no/magasin-mynt-historie