Slektninger av Pelle-gruppas medlemmer etterlyses

Pressemelding   •   nov 06, 2013 09:59 CET

Samlerhuset vil i samarbeid med Oslo Kommune hedre motstandsheltene i Pelle-gruppa med et minnesmerke på Aker Brygge den 22.november. Fra sin base i en hytte på Krokskogen utførte motstandsgruppen en rekke aksjoner høsten 1944, den største av disse var den vellykkede skipssabotasjeaksjonen ved Akers Mek., som regnes som en av de største i Europa under 2. verdenskrig.

Nå ønsker Samlerhuset og Oslo Kommune å samle alle gjenlevende slektninger av Pelle-gruppa til markeringen i Oslo i forbindelse med avdukingen av et minnesmerke over Pelle-gruppa.

“Det hadde vært fantastisk å kunne samle gjenlevende slektninger av medlemmene i Pelle-gruppa til en slik anledning. Vi har støtt på utfordringer i å lete opp alle navnene, og håper at vi gjennom denne etterlysningen kan få kontakt med de som har slektskap til Pelle-gruppas medlemmer. Vi ønsker å invitere dem til Oslo slik at de kan være tilstede når deres forfedre blir hedret for sin innsats under 2. verdenskrig,” sier Anne Kathrine Brødholt, prosjektleder i Samlerhuset.

Avduking av minnesmerke vil finne sted den 22. november i Oslo Rådhus. Samlerhuset og Oslo Kommune oppfordrer alle etterkommere eller bekjente av medlemmer i Pelle-gruppa til å ta kontakt på e-postadressen invitasjon@samlerhuset.no for å være med på markeringen. Tips som kan bidra til kontakt ønskes også velkommen.

FAKTA: KJENTE MEDLEMMER AV PELLE-GRUPPA

Andersen, Ernst  ∙  Andersen, Gunnar  ∙  Andersen, Hans  ∙  Andersen, Kåre  ∙  Baastad, Ellef  ∙  Basnes, Ola  ∙  Berg, Alf  ∙  Brekke, Knut  ∙  Bye, Erik  ∙  Dahl, Claus  ∙  Formoe, Reidar  ∙  Foss, Finn  ∙  Granholt, Gunnar Andersen  ∙  Grønholdt, Johan  ∙  Guldal, Olaf  ∙  Gundersen, Martin  ∙  Hansen, Ludvig  ∙  Hansen, Sverre  ∙  Jensen, Asbjørn  ∙  Johansen, Birgitte  ∙  Johansen, Hjalmar  ∙  Johansen, Kasper  ∙  Julsvik, Erik Marcussen  ∙  Kjemperud, Leif  ∙  Knutsen, Reidar Karsten  ∙  Kokkin, Sverre  ∙  Kokkin, Veslemøy  ∙  Kristiansen, Frank  ∙  Larsen, Sigurd  ∙  Leret, Borger  ∙  Lillemoen, Arne  ∙  Løchen, Erik  ∙  Mørk, Bjørn  ∙  Nielsen, Karl  ∙  Nielsen, Sverre  ∙  Nilsen, Arne  ∙  Næss-Englund, Wilfred  ∙  Olsen, Erling ∙  Opsahl, Arvid  ∙  Pedersen, Aage  ∙  Petersen, Hans  ∙  Rasmussen, Finn  ∙  Ryller, Andreas Harald  ∙  Sagen, Kåre  ∙  Sand, Kjell  ∙  Sand, Knut  ∙  Sandum, Kristian  ∙  Sandum, Åge  ∙  Schau, John  ∙  Simensen, Kristian  ∙  Skøyen, Einar  ∙  Smestad, Bjørn  ∙  Sollie, Ragnar  ∙  Sollie, Solveig  ∙  Steen, Hildur  ∙  Steen, Per  ∙  Steen, Sverre  ∙  Svendsen, Finn  ∙  Tiller, Odd  ∙  Torgersen, Leif  ∙  Uddahl, Kjell  ∙  Vinde, Osvald Kristiansen  ∙  Øiseth, Leif

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:

Samlerhuset

Anne Kathrine Brødholt: +47

Anne.Kathrine.Brodholt@samlerhuset.no

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset AS er et datterselskap i Samlerhuset-Gruppen, som ble opprettet i 2001, med hovedkontor i Amsterdam. Samlerhuset-Gruppen omsatte for 160,1 millioner EURO i 2012, og hadde ved utgangen av året 413 ansatte fordelt på 14 land.

Selskapet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Storbritannia, Slovakia, Irland, Belgia og Kina. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhusets formål er å skape samlerglede.

Kommentarer (0)