SAP hjelper NTNU-studenter ta seieren i internasjonalt løp for EL-racerbiler

SAP Norge og Revolve NTNU har inngått et partnerskap hvor SAP tilbyr programvareløsninger som de rundt 60 studentene i Revolve bruker til å analysere store og forskjellige typer data i forhold til design, konfigurasjon og nåværende konkurransesituasjoner.

“Vi har brukt et egenutviklet software som heter Revolve Analyze, men denne er begrenset til å analysere ett løp av gangen. Nå samarbeider vi med SAP slik at vi kan skalere programvaren og analysere og overvåke data i sanntid” sier Erik Brettingen Johansen i Revolve NTNU.

SAP har gitt studentene tilgang til SAP HANA dataplattformen. Dette lar dem samle og lagre strømmet data fra bilens hundrevis av sensorer som er laget av studentene selv. Nå kan Revolve-teamet tilpasse bilens konfigurasjon i løpet av praktiske tester, istedenfor å vente til testen er ferdig. Dette er et langsiktig partnerskap hvor SAP har forpliktet seg til å hjelpe med alle behov de måtte ha når det gjelder programvare og analyse.

Det er også lettere for studentene å kvalitetssikre designet og dokumentasjonen av bilen, samtidig som de kan sammenlikne analyse av forskjellige datasett. Studentene får da et bedre beslutningsgrunnlag når de skal utvikle fremtidige versjoner av bilen.

“Når alt er implementert forventer vi å kunne bruke mønstrene vi ser i dataen til å ta mer intelligente beslutninger. For eksempel forventer vi å kunne enklere løse problemer med vekselretteren, avgjøre hva som er beste konfigurasjon for en gitt bane, eller motta varsler før batteriene blir for varme” sier Lars van der Lee i Revolve NTNU.

Joseph Rouhana mener også at industrien kan lære av studentene.

“Det er imponerende hva NTNU-studentene får til. På kort tid utnytter de SAP-verktøyene og bygger en avansert IoT, datastrømming og analyseplattform – fra bunnen av. Innovasjonstakten er skyhøy og vi burde alle la oss inspirere!” sier Joseph Rouhana i Nordisk industri leder for energi og naturressurser i SAP Norge.

Bakgrunnsinformasjon.

• Data, telekom, IT

• ntnu
  • revolve ntnu