SAPs årsresultater for 2015

Globalt tar SAP markedsandeler både på cloud og innen tradisjonell programvare. Fremgangen merkes også godt i det norske markedet, og 2015 var året der SAP HANA fikk et solid fotfeste hos store, norske virksomheter.

–2015 var et godt år. Vi vokser på skyløsningene våre, og er svært fornøyde med SAP HANA-salget. Selv om vi øker innen salg av skytjenester er det fortsatt større potensial i det norske markedet enn vi har tatt ut så langt. Det blir en av våre viktigste satsninger i 2016, sier norgessjef Per Haakon Lomsdalen.

–Vi har også fått nye typer partnere som styrker vår synlighet mot nye typer kunder. De tar oss til markedet med nye forretningsmodeller, og jeg ser frem til mange spennende nyheter fra dette, legger han til.

Nordensjef i SAP, Jan Thorell, er fornøyd med 2015-resultatene i Norden og Baltikum.

–Vi har nådd de høye målene vi satte for vekst både på applikasjoner og sky-plattformer. Norden og Baltikum vokste med 211 prosent fra forrige år på tvers av alle sky-løsninger, målt i årlig kontraktsverdi. Innen sky er løsninger for håndtering av kunder og ansatte mest etterspurt, sier Thorell.

Norden leverte også godt på tradisjonell programvare og programvareplattformer. SAP HANA alene vokste med 26 prosent fra forrige år. SAP S/4 HANA-porteføljen, som ble lansert i 2015, er den raskest voksende programvaren noensinne.

–Det er god driv i programvaremarkedet nå. Virksomheter er jakter på et fundamentet og applikasjoner som hjelper dem i overgangen med å bli digitale virksomheter, sier Thorell.

Les mer om SAPs resultater i pressemeldingen på engelsk.

• Data, telekom, IT

• sap hana
  • sap s/4 hana
  • digital transformation
  • cloud
  • jan thorell
  • sap results
  • internet of things
  • partner
  • nettsky
  • sap successfactors.
  • sap customer engagement and commerce

Som markedslederen innen forretningsprogramvare hjelper SAP virksomheter av alle størrelser og innen alle bransjer til å bli bedre. Fra administrasjon til styrerom, lager til kasse, kontor til mobil enhet – SAP hjelper mennesker og organisasjoner til å jobbe bedre sammen og med å bruke forretningsinnsikt mer effektivt for å ligge foran konkurrentene. SAPs applikasjoner og tjenester gjør det mulig for mer enn 296000 kunder å drive lønnsomt, tilpasse seg endringer og oppnå bærekraftig vekst. SAP er børsnotert i Frankfurt og på NYSE. Se www.sap.com/norway for mer informasjon.

Pressekontakt Director Nordic Communications +46733587798

Ingrid Helsingen Warner