Sosiale medier som arbeidsledighetsindikator

Pressemelding  •  11-04-2012 15:50 CEST

– En undersøkelse gjort i USA og Irland har avdekket at aktivitet i sosiale medier kan gi indikasjoner på arbeidsledighet. Ved hjelp av tekstanalyse av nærmere en halv million blogger, forum og nyhetssider de to siste årene i de to landene, har man avdekket en sammenheng mellom aktiviteten i sosiale medier og arbeidsledighet.

- Næringslivet analyserer i sanntid nye typer data for å forstå sine kunder til enhver tid. Mye av denne informasjonen inneholder signaler som er relevante for å se på utvikling. Vi må bruke dette for å se hva som skjer, mens det skjer, sier FNs generalsekretær, Ban Ki-moon.

Indikatorer : «aggressiv», «deprimert» og «bekymret» stemning
SAS Institute har sammen med FNs innovasjonsinitiativ Global Pulse sammenlignet sinnsstemning og aktivitetsnivå i sosiale medier med offisielle tall for arbeidsledighet. Analysen viste at økt prat om å redusere dagligvareinnkjøp, økt bruk av offentlig transport og bytte til billigere kjøretøy var indikatorer for en kommende økning i arbeidsledighet. Også analyse i etterkant av perioder med økt arbeidsledighet ga verdifull informasjon. Prat om avlyste ferieturer, oppsigelser og utkastelse fra bosted og reduksjon i forbruk på egen helse økte i kjølvannet av disse arbeidsledighetsperioder.

- Tilgang til sanntidsanalyse av prat i sosiale medier som et supplement til offisiell statistikk gir uvurderlig ny informasjon for politikere og offentlige etater. Den øker muligheten til å kunne håndtere forstyrrende hendelser og dempe negative effekter av økt arbeidsledighet, sier Kåre Nygård som er administrerende direktør SAS Institute AS.

I USA opplevde man en økt «aggressiv» eller «deprimert» stemning i sosiale medier fire måneder før en periode med økt arbeidsledighet. Økt grad av «bekymret» prat kunne spores fem måneder før en markant arbeidsledighetsøkning i Irland.

- Disse målingene kan bidra til å forbedre forholdet til grupper av befolkningen, og gi en mulighet til å igangsette tiltak på grunnlag av endret adferd i samfunnet. Innsikten gir verdifull input til andre analyser og vil også vise effektene av beslutninger som blir tatt av både myndigheter og virksomheter, påpeker Kåre Nygård hos SAS Institute AS.

Les mer om funnene og undersøkelsen på http://www.unglobalpulse.org/
Last ned bilder av Kåre Nygård.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom