Studenttiltak mot kritisk kompetansemangel

Pressemelding   •   sep 16, 2014 15:18 CEST

Manglende ferdigheter i hvordan verdifull informasjon kan hentes ut av hurtigvoksende datamengder kan koste samfunnet dyrt.  Norge opplever at for få studenter tilegner seg denne kritiske nøkkelkompetansen. Allerede i 2015 vil avanserte IKT-stillinger stå ubesatte, ifølge en ny undersøkelse bestilt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet *.

- Håndtering av såkalte Big Data er viktig for både næringsliv og offentlig sektor for å skape avgjørende innsikt i egen virksomhet og det markedet man opererer i. Mange norske bedrifter behøver slik kunnskap for å hevde seg i et konkurranseutsatt globalt marked og det offentlige må styre smartere for å kunne tilby flere tjenester uten økte budsjetter. Kompetansegapet representerer derfor et skremmende fremtidsbilde, men for ungdom er dette samtidig en gylden mulighet til å velge en utdannelse som garantert vil gi spennende karrieremuligheter, sier Kåre Nygård, administrerende direktør i SAS Institute AS.

Alle studenter som benytter statistisk og kvantitativ analyse for å løse skoleoppgaver eller for å forske, kan nå gratis laste ned programvarepakken SAS University Edition direkte på sin PC, Mac eller Linux-miljø. Analyseløsningene er den samme programvaren som benyttes av næringsliv, offentlig sektor og akademia i 136 land.

- SAS University Edition benyttes ikke bare av morgendagens analytikere, men også av kommende forretningsledere som vet at analyseløsninger nå er så brukervennlige at de enkelt kan navigere i dataene, kjøre modeller og se nye mønstre. Vi håper initiativet kan bidra til å gi studentene et forsprang ved at de blir kjent med moderne programvare som allerede er i bruk hos deres kommende arbeidsgivere, sier Nygård.

Programvaren kan lastes ned fra sas.com/no/uni-ed
Les mer om SAS Analytics U og SAS University Edition her
sas.com/analyticsu

For mer informasjon kontakt

Bettina Stibolt, Programansvarlig for SAS Analytics U
Mobil: +47 917 13 669
E-post: Bettina.Stibolt@sas.com

SAS Institute er verdens største privateide IT-selskap med 14.000 ansatte og 70.000 kundeinstallasjoner i 136 land. SAS er verdensledende leverandør av Business Intelligence og Analytics-løsninger.

Siden 1976 har selskapet gitt kundene muligheten til å ta riktige beslutninger raskere. Avanserte statistikk- og analysemetoder i brukervennlige applikasjoner avdekker nye sammenhenger og forretningsmessige muligheter. SAS Institute - The Power To Know.

www.sas.com/no