​Dette blir de viktigste treningstrendene i 2018

Blogginnlegg   •   sep 17, 2018 13:36 CEST

*Dette er en pressemelding publisert via andre kanaler i starten av året, men vi ønsker å ha den tilgjengelig også her.

En stor undersøkelse spår at høyintensiv intervalltrening kommer til å erobre verden i 2018.

I en årrekke har American College of Sports Medicine kartlagt de største treningstrendene verden over. I år har over 4000 utøvere, professorer og trenere bidratt i undersøkelsen, som har resultert i en oversikt som viser de 20 viktigste trendene i 2018.

Øverst på listen troner høyintensiv intervalltrening, foran gruppetrening og bærbar teknologi. Høyintensiv trening (også kalt HIIT)gjør comeback på topp etter å ha vært nummer tre på oversikten i 2017.

Det er med andre ord forventet at korte, intense intervalløkter kommer til å bli en større del av hverdagen vår i tiden fremover.

SATSELIXIA HIIT-konsept

Tonje Kristenstuen, produktutvikler i SATSELIXIA, er ikke overrasket. Hun tror HIIT-trenden kommer til å vokse stort.

– Vi ser en tydelig tendens der folk ønsker å trene enkelt og hardt, gjerne i form av intervall-klasser, og at de gjerne vil ha ”quick-fixes” i form av korte økter hvor man trener hele kroppen. I august vet vi at dårlig samvittighet og tidsklemme er noe mange kjenner på kroppen, så enkel, intensiv og kort trening er nok nøkkelbegreper, sier Kristenstuen.

Og er du blant dem som ønsker et slikt tilbud i høst, kan SATSELIXIA tilby deg både HIIT timer i sal og på spinnings sykkelen

Gruppetreninger

Skal man tro oversikten til American College of Sports Medicine, blir gruppetreninger populært også i 2018. SATSELIXIA har lenge hatt et stort utvalg gruppetimer, og kommer naturligvis til å fortsette med det. Men det satses i tillegg mer og mer på trening i mindre team, som for eksempel gjennom Build’ n Burn, HiYogaog Boot Camp.

– Det er inspirerende for mange med tett oppfølging av en coach og en god gruppedynamikk i ett mindre team. Det hever standarden på treningen, konkluderer Kristenstuen.

SATSELIXIA spår at dette blir de fem største treningstrendene i 2018:

1 Høyintensiv intervalltrening

I en travel hverdag er såkalt HIIT-trening, høyintensiv intervalltrening, ideelt. Her kjenner man svetten renne og pulsen dundre i løpet av den lille halvtimen treningen pågår, og de positive effektene av HIIT er godt dokumenterte. Intervaller og enkle øvelser uten utstyr er viktige stikkord i treningsformen som har tatt verden med storm.

2 Trening som opplevelse

I 2018 er opplevelsen og underholdningsverdien minst like viktig som den optimale fysiske effekten. Vi kommer til å se mange konsepter hvor musikk, treningsopplegg, fysisk miljø og instruktør sammen skaper en helhetlig opplevelse for de som trener. Vår største lansering dette året blir Rock the Bike, der vi tar treningsopplevelsen til et helt annet nivå!

3 Trening med PT i små grupper

I USA er personlig trening i gruppe tre ganger større enn trening en-til-en, og i 2018 kommer vi til å se denne økende trenden også i Norden. Årsaken er enkel, du får kompetansen til en personlig trener og den positive dynamikken fra en gruppe, i tillegg et det økonomisk lønnsomt.

4 Yoga

I 2018 kommer Yoga til å være en selvsagt del av treningsopplegget. Også her er USA ledende, hvor yoga nå er den mest populære treningsformen blant ungdom. Vi kommer til å se yogaklasser- og konsepter som tilpasses ulike målgrupper, til glede for både stive nybegynnere og avanserte yogis. SATSELIXIA fortsetter sit fokus på yoga, og gjør ytterligere en stor satsning i Norden i november der 5 nye yoga klasser kommer på timeplanen.

5 Trene sammen med andre

Å trene alene blir etter hvert mindre vanlig. I 2018 skal treningen være en del av ditt sosiale liv. Vi får mer gruppetrening i ulike former, samtidig som treningsapper og sosiale medier bidrar til å skape ulike nettsamfunn og interaksjon på treningssenteret. Trener du med andre er det også lettere å komme i gang og vedlikeholde gode treningsrutiner.

Kommentarer (0)

Kommentar