SATS presenterer årsrapport for 2018

SATS leverte et sterkt økonomisk resultat med en EBITDA på NOK 531 millioner (10% YoY-vekst), som indikerer at 2018 var et godt år for SATS. I løpet av året vokste medlemsbasen og alt i alt gjennomførte SATS-medlemmene mer enn 27 millioner treningsøkter på sentrene, noe som beviser at SATS fortsetter å levere i samsvar med visjonen «making people healthier and happier».

I dag presenterer SATS sin årsrapport for 2018. SATS-gruppen forbedret marginene betydelig i 2018, noe som førte til en underliggende EBITDA-vekst på 9,9 % til NOK 531 millioner, opp fra NOK 483 millioner i 2017. Med 700 000 medlemmer og 250 treningssentre i fire land har SATS en unik posisjon i det stadig voksende økosystemet for helse og velvære.

SATS' årsrapport viser et solid balanseregnskap og kontantstrømmer som gir en stabil plattform for videre ekspansjon. Målet er å fortsette veksten i årene som kommer, både gjennom oppkjøp, åpning av nye treningssentre og nye tilleggsprodukter.

Produktutvidelse kommer

I løpet av 2018 gjennomførte SATS ca. 400 000 gruppetimer med mer enn 7 500 000 deltakere. SATS tilbyr et utvalg av velprøvde konsepter som Cycling, Crosstraining, Indoor Running og Bootylicious, samt et stort utvalg av helt nye konsepter som Rock the Bike, Cardio Energy og Pure Strength.

SATS ligger i forkant med produktutvikling basert på kundeinnsikt og analyser, og fører dermed nye treningsprodukter ut til massemarkedet. I fjor lanserte SATS en ny medlemsapp som inneholder sosiale funksjoner, utvidede aktiveringsfunksjoner og andre interessante elementer. SATS forbedret også nettsidene og la bedre til rette for online trening. Fremover vi det sterke fokuset på produktfornyelse videreføres, for å skape en bedre treningsopplevelse for medlemmer og potensielle medlemmer.

-Vi er opptatt av å hjelpe mennesker til å bli sunnere og gladere. Dette vil vi oppnå ved å alltid ha det beste produktutvalget for medlemmene våre – både fysisk på treningssentrene, utenfor sentrene og digitalt. Derfor vil vi fortsette å investere betydelig i vårt arbeid med produktutvikling for å hjelpe medlemmene våre å bli enda mer aktive. Vi ønsker også å vokse og utvide innenfor et bredere spekter av helse og trening. Og vi vil, i tiden som kommer, lansere en rekke nye konsepter innenfor for eksempel ernæring og livsstil, fysioterapi og potensielt også helseforsikring, sier Sondre Gravir, CEO for SATS Group.

Nøkkelen til suksess

For å motivere medlemmene til å bli mer aktive, trenger SATS sine nærmere 11 000 medarbeidere i selskapet.SATS har som mål å sikre at alle ansatte arbeider for å gjøre trening lett tilgjengelig, og at de kan inspirere og ta imot alle på deres eget nivå. For å oppnå dette fokuserer SATS på å tiltrekke seg de beste og mest motiverte talentene og gi dem mulighet til å utvikle seg.

-Vi har nesten 11 000 ekstraordinære kolleger innenfor SATS-familien, og de er alle viktige elementer for vår suksess. Uten lidenskapen og energien fra gruppeinstruktører, servicemedarbeidere, personlige trenere og senterledere ville vi ikke kunne lykkes med medlemmene våre. Jeg vil gjerne takke hele SATS-teamet for deres harde arbeid og store entusiasme. Dere gir medlemmene våre et bedre liv, sier Sondre Gravir, CEO for SATS Group.

SATS tror på trening som karrierevei. Det betyr at det jobbes for å skape prosesser som frigir medarbeideres fulle potensial. SATS har som mål å tilby en tydelig karriereprogresjon uansett rolle, tilby en konkurransedyktig lønn og insentivmodeller som belønner innsats og resultater.

SATS' tilstedeværelse

SATS er den klare markedslederen i Norden, med strategiske hovedkontorer i hvert lands hovedstad. I 2018 fortsatte de å utvide sin senterportefølje med oppkjøp i både Oslo og Stockholm, samt nyetableringer i f.eks. Bergen og Helsinki.

-Vi fokuserer på å bygge sterke klynger av sentre der våre medlemmer og potensielle medlemmer kan trene der det passer, der de bor, der de arbeider og der vennene deres bor. For eksempel har vi nær 60 sentre både i Oslo og Stockholm og dekker nesten alle viktige transportårer i disse byene. Medlemmene våre har tilgang til et svært omfattende produktutvalg, og de fleste av medlemmene våre besøker flere sentre regelmessig. Det gjør det enklere for medlemmene våre å holde seg aktive og opprettholde gode treningsvaner, sier Sondre Gravir, CEO for SATS Group.

I løpet av 2018 endret SATS merkevarenavn på 22 Fresh Fitness-sentre i Norden til SATS. For å redusere kompleksiteten av varemerker i porteføljen, samlet SATS seg i starten av 2019 under ett varemerke i Norden, med unntak av Finland. Her finnes fortsatt ELIXIA.

I 2019 gjennomførte SATS oppkjøpet av 39 sentre i Danmark fra fitness.dk, som har blitt integrert i SATS i løpet av første kvartal av 2019. Dette oppkjøpet gjorde SATS til den tredje største treningskjeden i Europa når det gjelder omsetning, og den eneste kjeden som har treningssentre i alle de fire nordiske hovedstedene.

-2019 er allerede i gang og farten har vært eksepsjonelt høy. Vi fokuserer på å hjelpe medlemmene våre til en mer aktiv livsstil, og så langt i år trener medlemmene våre mer enn noen gang. Vi har også ønsket mer enn 1400 nye kolleger i Danmark og 100 000 danske medlemmer velkommen inn i SATS-familien. Sammen gjør vi mennesker sunnere og gladere, og vi er engasjerte i å bidra til de positive endringene i våre medlemmers liv, sier Sondre Gravir, CEO for SATS Group.

SATS' fullstendige årsrapport, inkludert bærekraftrapport, er vedlagt.

Ved behov for mer informasjon, kontakt:
Malin Selander, Head of Communication & PR, SATS
malin.selander@sats.se +46 70 4264006