Begynte som stuepike og kokkelærling – nå er de uteksaminert fra Scandics talentprogram

Pressemelding   •   jul 03, 2017 09:00 CEST

Talent at Scandic: Class 2017

18 av Scandic sine fremste ledertalenter er nå uteksaminert fra Scandics prestisjefylte talentprogram. Blant talentene fra Norden og Tyskland var det fem nordmenn som mottok diplom for fullført kurs.

Talent@Scandic er et 10 måneders intensivkurs for talenter innenfor Scandic-systemet. Programmet arrangeres for et nytt kull med talenter hvert år, og gir deltakerne solid kompetanse innen forretningsutvikling og ledelse. Flere av Scandics nåværende ledere har gått gjennom programmet, som ble gjennomført for første gang i 2010. I år deltok Scandic-medarbeidere fra Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland.

Fra stuepike til ledertalent

Rositsa Ilieva var en av de de norske deltakerne i årets program. Hun begynte som stuepike på Scandic Byparken for seks år siden. I dag er hun Housekeping manager på Scandic Flesland.

– Jeg har hatt en lang og spennende reise i Scandic. Gjennom talentprogrammet har jeg lært mye nytt i alt fra finans til markedsføring og salg, sier Ilieva.

Under diplomutdelingen presenterte deltagerne prosjektene de har jobbet med gjennom året. Alle prosjektene hadde en tydelig kobling til Scandics virksomhet og satsingsområder. Elin Ekrol, HR-direktør i Scandic Norge, var imponert over deltakernes innsats.

– Deltakerne er hardtarbeidende og innovative i sine tilnærminger til de ulike prosjektene. Talenter som dette lover godt for Scandics fremtid, sier Ekrol.

Begynte som kokkelærling

Jevgeni Mlinnikov (34) er en annen nordmann som deltok på årets talentprogram. Han er hotelldirektør på Scandic Kirkenes. Han begynte som kokkelærling på Scandic Tromsø i 1997.

– Det har vært et fantastisk lærerikt prosjekt som virkelig har utvidet horisonten min som leder. Jeg kommer absolutt tilbake som en styrket og bedre leder, og gleder meg til å bruke kompetansen videre i karrieren.

De andre nordmennene som deltok på talentprogrammet var Ferdinando Vicinanza fra Scandic Grensen og Christine Gjerstad Tuen og Jonas Harsem fra Scandics norske hovedkontor.

Om akademiet

Scandics interne akademi, Scandic Business School, har tilbudt kompetanseutvikling til flere tusen medarbeidere siden det opprettelsen i 1995. En av programmene er Talent@Scandic, som ble opprettet for seks år siden, med formål å identifisere og utvikle høyt presterende medarbeidere.

For mer informasjon, kontakt:

Jevgeni Mlinnikov, hotelldirektør Scandic Kirkenes,
+47 90 13 33 84, Jevgeni.Mlinnikov@scandichotels.com

Rositsa Ilieva, Housekeeping manager, Scandic Flesland Airport,
+47 404 82 542, Rositsa.Ilieva@scandichotels.com

Elin Ekrol. HR-direktør Scandic Norge,
+47 928 31 050, Elin.Ekrol@scandichotels.com

Kristian Røise Dahl, PR- og kommunikasjonsrådgiver Scandic Hotels Norge,
+47 958 41 992, KristianRoise.Dahl@scandichotels.com

Scandic is the largest Nordic hotel operator with a network of close to 230 hotels with about 44,000 hotel rooms in operation and under development in seven countries and annual sales of SEK 12.2 billion 2015. Scandic Friends is the biggest loyalty program in the Nordic hotel industry with 2 million members. Responsibility is a part of Scandic’s DNA and Scandic is the ‘best hotel brand’ in the Nordics (BDRC).