Fra Telenor til Scandic

Pressemelding   •   aug 13, 2013 10:05 CEST

Scandic har ansatt Line Haugen som ny økonomidirektør. Hun kommer fra stillingen som CFO i Telenor Norge.

Som økonomidirektør får Haugen blant annet ansvaret for årsoppgjør og rapportering, planarbeid, budsjettering og virksomhetsstyring for en av Norges største hotellkjeder.

-Scandic satser kraftig i Norge, og vi har åpnet og skal åpne en rekke nye hoteller. Med Line på laget har vi sikret oss en økonomidirektør som har stor erfaring med å sette og følge økonomiske mål, og hun vil være en sentral bidragsyter i den videre utviklingen av selskapet på et strategisk og forretningsmessig nivå. Videre skal hun sikre at vi har en økonomiavdeling som er en god rådgiver og sparringspartner slik at vi tar riktige beslutninger basert på fakta og analyse, sier administrerende direktør Svein Arild Steen-Mevold i Scandic Norge.

Haugen har omfattende ledererfaring fra økonomi- og forretningsutvikling i Telenor, og har blant annet jobbet som controller, økonomisjef og økonomidirektør. Hun har også hatt linjeansvar for produkt og prising i mobilenheten i Telenor Norge, og i flere år ledet et prosjekt for implementering av inntektssikring (revenue assurance) i Norge og Danmark.

-Etter å ha jobbet i Telenor-systemet i 16 år følte jeg at tiden var inne for å gjøre noe helt nytt og lære noe annet enn telekom. Hotell er en spennende bransje med tøff konkurranse og jeg synes det er veldig motiverende å være med på og levere på en vekststrategi. Jeg gleder meg til å bli kjent med en ny bransje og mange nye mennesker, sier Haugen.

Hun er utdannet Handelsøkonom fra tidligere Handelsakademiet i Oslo (nå BI), og har i tillegg en MBA i Strategisk ledelse fra Norges Handelshøyskole (NHH). Line Haugen starter i sin nye stilling 12.august.

Om Scandic
Scandic Norge har totalt 20 hoteller her i landet, og har de siste årene åpnet en rekke nye og store hoteller. Neste år åpner kjeden Nordens største kongressanlegg på Lerkendal i Trondheim, og det nye Scandic Stavanger City.

Hver dag arbeider Scandics 7 500 medarbeidere mot ett eneste mål – at du skal trives. Som Nordens mest miljøvennlige hotellkjede har vi alltid fokus på miljø, samfunnsansvar og tilgjengelighet. Scandic er Nordens største hotellkjede med ca 160 hoteller i åtte land og totalt 30 000 hotellrom og en omsetning på ca 923 millioner euro. Vi vil være mer enn bare et hotell – vi skal være et sted hvor mennesker møtes, jobber og inspireres.