CargoNet overtar for Green Cargo fra 3. januar 2017.

CargoNet ny togoperatør for Schenker Oslo-Narvik

3. januar 2017 overtar CargoNet AS som togoperatør for DB Schenker på ruten Oslo-Narvik tur-retur. Samarbeidet med Green Cargo AB er dermed over.

Schenkertoget startet opp 3. januar 2011 i regi av Schenker AS, DB Rail, Green Cargo og Cargolink.

Vi startet med 15 000 TEU i 2011 og har i 2016 fraktet 24 000 TEU. En volumøkning på 60 % i løpet av 6 år.

Samarbeidet har fungert til siste dag. 30. desember kl. 21:28 kjørte Green Cargo sin siste avgang fra Alnabru med 16 vogner, to lokomotiver og totalvekt 1486 tonn. Selv om avtalen ble sagt opp høsten 2016 har Green Cargo til siste slutt gitt god service og fulgt opp oppdraget på en utmerket måte.

Schenkertoget representerer en samferdselspolitisk historie i Norge der toget kan ta gods fra veitransport bare forholdene blir lagt til rette for dette. For å lykkes med videre vekst trenger godstogene bedre prioritering på sporet og modernisering av spor og terminaler.

DB Schenker er et av verdens ledende logistikk- og transportselskaper til vanns, til lands og i luften. I Norge er vi ledende på stykkgods og partigods. Med et finmasket rutenett dekker vi hele landet og har gode forbindelser på import og eksport. DB Schenker har avanserte IT-løsninger som muliggjør optimale transport- og logistikkløsninger.