Norge best i Norden på kompetanseheving innen energieffektivisering

Pressemelding   •   aug 22, 2017 11:02 CEST

Ingunn Kristiansen, Marketing Communications Manager i Schneider Electric Norge

Tallene taler for seg: En fersk rapport fra Schneider Electric Energy University viser at registreringene på Schneider Electric sine gratis nettkurs innen energi- og datasenter-håndtering – 126 nyregistrerte deltakere i Norge i de første syv månedene av 2017 - er nesten tre ganger så mange som i Sverige og Danmark.

Norge best i flere år
- Dette bekrefter en trend som var tydelig allerede i 2014, da vi lanserte Energy University i Norge. Da registrerte Norge Nordens største antall påmeldinger: totalt 314 på ett år. Tendensen har holdt seg stabil og uendret også i de senere årene, sier Ingunn Kristiansen, Marketing Communication Manager i Schneider Electric Norge. De mest populære kursene er «Energieffektivisering – grunnkurs», «Aktiv energieffektivisering ved hjelp av motorstyring» og «Byggstyring I: Innføring i styring av bygg».

Profesjonell energisertifisering
Et av de nye kursene i regi av Schneider Electric Energy University er Professional Energy Manager sertifiseringen (PEM). PEM er et eksklusivt program som er utviklet i samarbeid med Institute of Energy Professionals (IEP) og har eksistert i 35 år, men takket være partneravtalen mellom Schneider Electric og IEP kan kursene nå tas gratis over nettet og er lett tilgjengelige for alle energiinteresserte i hele verden.

- Ifølge analysen «World Energy Outlook» gjennomført av IEA (International Energy Agency) forblir to tredjedeler av det økonomiske potensialet til energieffektivisering ubenyttet. Kompetanseheving gjennom kurs på Energy University kan bidra til å snu dette, forteller Ingunn Kristiansen.

Energieffektivisering populært også hos betalende kunder
Populære er også Schneider Electrics kurs i regi av Schneider College, som har registrert en jevn økning i antall betalende deltakere og omsetning de siste årene – cirka +5-6% hvert år.

Kurset «KNX Basic Course», et sertifiseringskurs godkjent av KNX Association som avsluttes med en teoretisk og en praktisk eksamen,er blant de mest populære.

- Kundene forstår at våre kurs er en investering i økt kompetanse. Både tilbakemeldingene vi mottar under opplæringsøktene og de utfylte evalueringsskjemaene vi får etter kursene, viser at deltakerne er veldig fornøyde, sier Schneider College-ansvarlig Tommy Aksnes.

- Vårt neste planlagte KNX-sertifiseringskurs holdes 25. september, så gå inn på vår hjemmeside og meld deg på, avslutter Aksnes.

For mer informasjon:

Ingunn Kristiansen, Marketing Communication Manager
Mobil: 95772345
Ingunn.kristiansen@schneider-electric.com

Tommy Aksnes, Schneider College-ansvarlig
Mobil: 90782131
tommy.aksnes@schneider-electric.com

Schneider Electric er globalt ledende innen energihåndtering og automatisering, og hadde i 2016 en omsetning på cirka 25 milliarder euro. Våre 144 000 medarbeidere betjener kunder i over 100 land. Vi hjelper dem å håndtere energi og prosesser på en sikker, pålitelig, effektiv og bærekraftig måte. Fra den enkleste bryteren til komplekse operativsystemer skal vår teknologi, programvare og servicetjenester forbedre måten kundene våre styrer og automatiserer virksomhetene sine på.

Schneider Electric har vært i Norge siden 1977 og har i dag ca 600 lokalt ansatte og en sterk markedsposisjon i flere markedssegmenter. Viktige satsingsområder er akvakultur, olje og gass, transport, næringsbygg og bolig.

Vår nettilkoblede teknologi preger industrien, forandrer byer og beriker liv.
I Schneider Electric kaller vi det Life Is On.

www.schneider-electric.com/no.

På Twitter: @energieffektiv