Schneider Electric med nye mål for egen bærekraft

Med de nye målene er selskapet godt på vei til å bli karbonnøytralt for alle sine fasiliteter i løpet av 15 år.

I forbindelse med Paris Climate Change Conference (COP21) offentliggjør Schneider Electric, den globale spesialisten innen energistyring og automatisering, ti løfter om bærekraft. De nye løftene er i tråd med Planet & Society-barometeret som har fungert som Schneider Electrics eget poengsystem siden 2005, følger togradersmålet og bidrar til FNs bærekraftsmål.

For Schneider Electric er de ti løftene delmål på veien til å gjøre egne kontorer og fabrikker klimanøytrale innen de neste 15 årene. Løftene bidrar også til ønsket om å bygge et sammenhengende økosystem innen sine bransjer, og Schneider Electric oppfordrer sine partnere, både leverandører og kunder til to hovedbidrag:

• Redusere sitt eget energiforbruk med 30 prosent ved hjelp av energieffektiveringsløsninger .
  • Endre hverdagen til de fattigste menneskene i verden ved å gi dem tilgang til ren energi eller ved å hjelpe dem ut av energifattigdom.

‘Life is On’
Jean-Pascal Tricoire, Chairman og CEO i Schneider Electric, sier dette om de nye løftene:

- Vår rolle er å sørge for at energi er tilgjengelig for alle, overalt, til enhver tid. Bærekraft er på denne måten helt sentralt for vår selskapsstrategi. I Schneider Electric er vi overbevist om at et bedre klima fører til bedre økonomi. Vi mener at vi er inne i en svært spennende tid der ny teknologi gjør oss i stand til å revurdere måten vi takler energispørsmålet på, og at utviklingen gjør at vi kan møte utfordringen på en mer bærekraftig og effektiv måte framover. Vi mener at kampen mot klimaforandringene ikke kan skilles fra utfordringene vi møter når det gjelder utvikling, og vi mener også at vi trenger et mer solid system for karbonavgifter som fører til at alle selskap tar hensyn til sin belastning på miljøet i alt de foretar seg.»

Schneider Electrics ti løfter er som følger:

1. Sikre kvantifisering av CO2-påvirkning for alle nye, store prosjekter.
  2. Utforme alle nye tilbud i tråd med Schneider Electric ecoDesign Way™[i] og sikre at 75 prosent av produktinntektene kommer fra produkter med Green Premium™ eco-labelii.
  3. Kutte 120 000 tonn CO2 gjennom kretsløpsøkonomi («end-of-life»-tjenester).
  4. Legge til rette for tilgang til lys og kommunikasjon med lavkarbon-løsninger for 50 millioner av de fattigste menneskene i verden.
  5. Implementere lagringsinitiativer for å utvikle fornybar energi og små kraftnett (minigrids).
  6. Løse SF6-utfordringer (svovelhexafluorid) med nye alternativer innen fem år og eliminere SF6 fra Schneider Electric-produkter innen ti år.
  7. Redusere Schneider Electrics energiintensitet med 3,5 prosent per år.
  8. Redusere CO2-utslipp fra Schneider Electric-transport med 3,5 prosent per år.
  9. Investere 10 milliarder Euro i innovasjon og bærekraft de neste ti årene.
  10. Utstede grønne obligasjoner for å finansiere FoU for lavere CO2-utslipp i Schneider Electric-regi.

Fremskritt på disse områdene vil kommuniseres via Schneider Electrics Planet & Society-barometer eller gjennom mer spesifikk kommunikasjon.

For ytterligere informasjon:
Karoline Aasgaard, Marketing Communication Manager, mobil: 90676871.

karoline.aasgaard@schneider-electric.com

• fremtidens energiutvikling
  • energy and climate
  • energistyring
  • energieffektivitet
  • energieffektivisering
  • energi

Schneider Electric er den globale lederen innen energihåndtering og automatisering og hadde i 2014 en omsetning på 25 milliarder euro. Våre 170 000 medarbeidere betjener kunder i over 100 land. Vi hjelper dem å håndtere energi og prosesser på en sikker, pålitelig, effektiv og bærekraftig måte. Fra den enkleste bryteren til komplekse operative systemer skal vår teknologi, programvare og servicetjenester forbedre måten kundene våre styrer og automatiserer virksomhetene sine på. Vår nettilkoblede teknologi preger industrien, forandrer byer og beriker liv.
I Schneider Electric kaller vi det Life Is On.

www.schneider-electric.com/no.

På Twitter: @energieffektiv