Schneider Electric redefinerer bransjen for industriell styringsteknikk med lanseringen av Prometheus

ORLANDO, Florida – Dec. 2016 –Schneider Electric, den globale spesialisten innenfor energistyring og automasjon, kunngjorde i dag Prometheus, bransjens første konfigurasjonsverktøy for definering, programmering og dokumentasjon av alle komponenter i et industrielt styringssystem, fra Manufacturing Execution System (MES) til I/O. Prometheus introduserer et høynivå Open Programming-miljø som automatiserer komplekse konfigurasjonsoppgaver og legger til rette for konfigurering av kontrollere, uansett type eller merke.

Ved å fjerne kompleksiteten og den rutinepregede arbeidsbelastningen med oppdatering av mange applikasjoner, vil Prometheus drive frem større smidighet på tvers av automasjonskontrollsystemene og sikre at anlegg kjører med mest mulig effektive og oppdaterte prosesser. Prometheus kan konfigurere hver enkelt av disse komponentene på et annet nivå enn eksisterende kontrollere og SCADA/HMI-programvare – uavhengig av type eller merke, og den første som tilbyr dette i bransjen.

“Prometheus er et viktig gjennombrudd”, sier Scott Clark, Director of Control Configuration hos Schneider Electric. “Ett verktøy for konfigurering og administrasjon av hele styringssystemet ditt, uten begrensninger. Prometheus er innholdsrik og intelligent. Den bidrar til en mer strukturert og forenkletutviklingsprosess og gir fordeler til alle i teamet som jobber med styringssystemer.”

For team som jobber med standarder sikrer malene i Prometheus at standardene ikke bare kan oppfylles, men også får reell verdi. Utvikling av kode uavhengig av målplattformen, valgfri funksjonalitet og intelligente "plug and play"-forbindelser som gir smidige maler, som gir maksimal gjenbruk av kode. Integrert versjonsadministrasjon innebærer at standarder kan utvikle seg i tak med endrede krav.

“Selv om styringskode utvikles uavhengig av målplattformen, begrenser den ikke hva du kan oppnå”, fortsetter Scott Clark. “Når den er klar kompileres koden av leverandørens programvare for validering og nedlasting; koden som er utviklet i Prometheus kan utnytte de unike egenskapene i enhver plattform.”

Et rammeverk for flere brukere gir alle utviklingsdisipliner transparens inn i prosjektet og sikrer tidlig påvisning av problemer og muligheten til å ta beslutninger på riktig tidspunkt. Arbeidsflyten er fleksibel fordi hvert enkelt styringselement er bygget opp som en modulær komponent; arbeidet kan starte på toppen med prosessdefinisjoner, eller på bunnen med I/O.Aldri mer løse tråder; Prometheus setter søkelys på iterativ utvikling og utrulling. Og med innebygd, lavoppløselig simulering er testing og validering enkelt.

For driftsteamets del leverer Prometheus absolutt transparens med online-visning for eksekvering av logikk, og total kontroll med simulering med overstyring av feil for å holde prosessen i gang; slutt på brokoblinger i skapet eller tvangsstyring av verdier i kontrolleren. Og med sanntids prosessovervåking ved iverksetting av endringer er det nå mulig å implementere prosessforbedringer, med sikker nedlasting til kontrolleren, uten avbrudd.

Plattformuavhengige og smidige kodebiblioteker, med intelligent "plug and play"-oppbygging sørger for at prosjekter leveres raskere slik at systemintegratører får fremdrift i jobben med å levere verdi til kundene. Redusert avhengigheten av kodeutviklere øker ressursmobilitet og kunderespons.

Med leverandørnøytralitet har OEM'er tilgang til en bredere kundebase og innebygd kontroll. Prometheus-kode kan også kompileres til GCC for kjøring av Linux, OS9, OSX eller Windows.

Prometheus er nå allment tilgjengelig, fra januar 2017.

• Entreprenørskap

• industriell it
  • iiot
  • industri 4.0
  • digitalisering
  • mes
  • wonderware
  • hmi
  • industri
  • automasjon

Schneider Electric er globalt ledende innen energihåndtering og automatisering, og hadde i 2015 en omsetning på 27 milliarder euro. Våre 160 000 medarbeidere betjener kunder i over 100 land innenfor akvakultur, olje og gass, transport, næringsbygg og bolig. Vi hjelper dem å håndtere energi og prosesser på en sikker, pålitelig, effektiv og bærekraftig måte. Fra den enkleste bryteren til komplekse operative systemer skal vår teknologi, programvare og servicetjenester forbedre måten kundene våre styrer og automatiserer virksomhetene sine på.

Schneider Electric har vært i Norge siden 1977 og har i dag en sterk markedsposisjon og 600 ansatte.

Vår nettilkoblede teknologi preger industrien, forandrer byer og beriker liv.