Schüco med miljødokumentasjonen ECOproduct

Nyhet   •   jun 30, 2016 07:30 CEST

Som første systemleverandør av aluminiumsystemer til glassfasader, dører og vinduer har Schüco fått tildelt miljødokumentasjonen ECOproduct! Først ut er fasadesystemene, før vindus- og dørsystemene legges inn i løpet av august. Dette er en viktig milepæl i vårt dokumentasjonsarbeid. Miljø og energiaspektet er en integrert del av forsknings- og utviklingsarbeidet til Schüco International KG og alle produkter som lanseres på det internasjonale markedet skal bidra til bærekraftige bygninger og boliger. Desto viktigere er det å ha den riktige dokumentasjonen på plass, slik at produktvalgene tas på riktig grunnlag.

En av de store utfordringene i et byggeprosjekt er å velge de riktige produktene med tanke på miljø og bærekraft. Krav om objektiv og sammenlignbar miljødokumentasjon kommer både fra byggherrer, entreprenører og myndigheter. ECOproduct gjør det enklere å vurdere byggevarens viktigste miljøegenskaper på en systematisk og oversiktlig måte, kun basert på 3. parts kvalitetssikret dokumentasjon, ifølge Norsk Byggtjeneste AS.

Med ECOproduct-dokumentasjonen beviser Schüco at produktene i aluminium er miljøvennlige, noe som gjør annen type dokumentasjon og egenerklæring unødvendig. ECOproduct-dokumentasjonen gir innsyn i byggevarens miljøprofil innen områdene: inneklima, innhold av helse- og miljøfarlige stoffer, ressursbruk og klimagassutslipp. For hvert av disse områdene får byggevaren poeng på en skala fra 1 til 8, der 1 er best. Dokumentasjonen er enkel å forstå ved hjelp av symboler. Oppnås det for eksempel grønt eller hvitt symbol for området «Innhold av helse- og miljøskadelige stoffer», samsvarer dette med veiledning til TEK10 §§9-2 og 9-5, som har spesiell fokus på å unngå prioriterte miljøgifter. Grønt symbol på «Inneklima» samsvarer med TEK10 §13-1 for valg av lavemitterende produkter. BREEAM-NOR, som miljøsertifiserer hele bygninger refererer til ECOproduct som en metode for å dokumentere valg av miljøvennlige produkter. Med vinduer, dører og fasader fra Schüco oppnår man med ECOproduct ett poeng mer i BREEAM NOR – prosjekter.

Ved å sende inn kommentaren aksepterer du at dine personopplysninger behandles i samsvar med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/no/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Personvernerklæring</a>.