Schüco Norge presenterer: Årets løpeprofil

Type løper: Ultra
Arbeidsgiver: Produksjonsleder hos Schüco Partner Daaland AS

Litt bakgrunn:

Morten kommer fra den regionen i Norge som er kjent for å ha et utmerket langrennsmiljø, nemlig Trondheim. Selv startet han med akkurat den idretten og drev aktivt med det frem til han var rundt 20 år. Da ble det en lang periode på over ti år med kun ordinær og sporadisk trening. I denne perioden studerte Morten og etter hvert kom både kone og barn. Men for to og et halvt år siden begynte Morten å trene løping. Det i seg selv er kanskje ikke så unormalt, men det å trene til Ultraløp er særegent. Ultraløp eller ultramaraton er en betegnelse på løp som er lenger enn maraton i distanse. Typiske ultraløp basert på distanse er på 50 eller 100 km, eller tidsbestemt 6-timers, 12-timers og 24-timers (kilde Wikipedia). Det finnes også enda lengre ultraløp enn dette. Så hva får egentlig en familiefar til å begynne med Ultraløp? Vi får høre hva han sier.

Morten: Jeg begynte å løpe for å trene til «Trondheim halvmaraton 2013», men følte etter dette jeg trengte større utfordringer. Hadde ikke spesielt lyst å kun løpe maraton, så fikk øynene opp for ultra løping etter å ha lest «Born to Run» av Christopher McDougall.

Schüco: Hvilke løp har du gjennomført i løpet av disse årene?

Morten: Jeg løp to løp i 2014-sesongen, Ultrabirken og Copenhagen 6 hour, hvor jeg ble nummer tre. I 2015 løp jeg EcoTrail Oslo, Ultrabirken (ca 15 minutter forbedret under mye tøffere forhold) og Bislett 24, som var høydepunktet for sesongen. På Ultrabirken forbedret jeg tiden min med 15 minutter, selv om forholdene var vesentlig dårligere enn året før. I tillegg løp jeg Trondheim Maraton (NM) på 2:56:37, der jeg tok bronse i klasse herrer 35-39 år.

Schüco: Det er imponerende å oppnå så gode resultater etter kun et par år. Det krever vel mye trening. Hvordan kombinerer du dette med både jobb og familieliv?

Morten: I ukedagene trener jeg mye på kveldstid, når barna er i seng. Det kan også hende at jeg trener når de er på sine aktiviteter. I helgene er jeg ute av huset klokken seks om morgenen, slik at jeg får gjort unna en langøkt (2-3 timer) før frokosten sammen med familien. Etterpå drar vi ut på søndagstur. Kona mi er jo bare glad for at jeg holder meg i form, så hun er positiv til treningen. Samtidig liker hun å være med på tur, hvis det står konkurranse på programmet.

Schüco: Hvordan ser treningsøktene dine ut?

Morten: Treningen er stort sett løping, med litt langrenn på vinteren og litt styrketrening. En normal løpeuke ligger mellom 80 og 150 km. Det avhenger av periode og kommende konkurranser. Uken kan bestå av 4 «normale økter» med rolig løping i 14-20 km, en hardøkt på gjerne 2 timer i god fart (4,20-4,30 pr. km) En langtur søndag fra 2,5 til 5-6 timer. Normalt rundt 3 timer. I tillegg forsøker jeg å ha en hviledag i uken.

Schüco: Hvilke målsettinger hadde du for 2015?

Morten: På Bislett24 hadde jeg som hovedmål å løpe 100 miles, 161 km. Jeg fikk dessverre mageproblemer fra første time og greide hverken holde på vann eller mat. Etter 150 km og 17 timer og 20 minutter, avsluttet jeg konkurransen og var etter forholdene fornøyd med det.

Schüco: 17 timer med løping innendørs – det må jo påvirke både ledd, muskler og annet. Hvordan føler man seg etter et slikt løp?

Morten: Jeg fikk faktisk problemer med begge hoftene mine og med et par tær etter Bislett24. Jeg hadde vannblemmer under neglene, noe som fører til at neglene presses av.. Men det er ikke uvanlig ved Ultraløping. Det sier seg selv at de siste kilometerne ikke er veldig behagelig og jeg gikk av og på i tre timer for å nå 100 miles. Da det var nådd, bestemte jeg meg for at det ikke var verdt å ødelegge beina denne gang.

Schüco: Er du fornøyd med resultatet ditt på Bislett24?

Morten: Jeg var faktisk litt skuffet rett etter målgang, siden jeg ikke hadde greid å fullføre 24 timer. Nå i ettertid er jeg veldig fornøyd med 100 miles, særlig sett i forhold til at magen ikke spilte på lag og at jeg faktisk ikke har løpt mer enn 80 km tidligere. Jeg doblet jo min distanserekord da. Jeg vet jeg har mer inne, så da er det jo bare å gå for en bedre mage, og en forbedring til neste år.

Schüco: Hvilke planer og mål har du for 2016?

Morten: Løp for 2016 sesongen er ikke helt spikret enda. Bislett 50 km i februar og NM 100 km i mai. Så er det foreløpig ganske åpent i kalenderen frem til Bislett 24 i november.

Schüco ønsker Morten lykke til med oppkjøringen til neste løp i februar og gleder seg til å følge med på resultatlistene.