Harmonisk dialog - En privat enebolig i Nord-Italia

Pressemelding   •   feb 25, 2016 06:45 CET

Midt i dette klassiske terrasserte landskapet i de kuperte vinområdene i Nord-Italia, ligger to bygninger ved siden av hverandre. Til tross for helt forskjellig byggestil utstråler de en spesiell type harmoni. Denne effekten skyldes de spesielle utformingstriksene til arkitekt Rocco Borromini. Han hadde fått i oppdrag fra eieren å tegne et separat bygg, som skulle stå i harmoni med hans eksisterende tradisjonelle hus. Han lyktes ved å la det nye bygget ligne det gamle i volum, ved valg av terrassert arrangement og ved bruk av naturstein i fasaden. På tomtegrensen er det satt opp murer av lokal stein, som rammer inn bygningene. Det forsterker inntrykket av de to bygningene som et ensemble i det naturlige miljøet og den omliggende historiske arkitekturen.

Boflater som terrasser i landskapet
Arkitekten behandlet de tre bygningsnivåene som tre terrasser, som føles innebygd i fjellet og dermed i liten grad påvirker den omkringliggende bevokste åssiden visuelt. Den underste etasjen av nybygget består av garasjer med tilliggende tekniske rom. Porter av tre, steinkledning og bevokste tak integrerer disse rent funksjonelle delene forsiktig i miljøet. I andre etasje ligger oppholdsrommene - kjøkken, spiseplass og den utvidede stuen, vendt mot den sørvendte hagen. Den terrasserte tredjeetasjen inneholder enda en stue med separat inngang, en garderobe og soverom, i tillegg til et bassengområde.

Utsikt mot dalen fra begge etasjer
Transparens, lysinnfall og sikt ble maksimert i begge boetasjer ved å installere skyvesystemet Schüco ASS 77 PD.HI. "PD" i systemnavnet må her forstås bokstavelig, fordi med de sjenerøse dimensjonene på fastfelt og skyveelement (8,77 m x 2,68 m i 2. etasje, 7,09 m x 2,76 m i 3. etasje) oppstår virkelig et imponerende "Panorama Design", som henter naturen inn i oppholdsrommene hele året. Muligheten for å åpne skyveelementet til rundt 4 m bredde, fjerner skillet mellom inne og ute. Når skyvedøren er lukket, er det kun en smal, vertikal profil med 30 mm bredde som forstyrrer panorama-utsikten. Skyveelementet kan enkelt og nesten lydløst beveges ved å trykke på en knapp. Denne komforten er mulig på grunn av integrasjon av det skjulte motordrevne systemet Schüco e-slide, som i dette tilfellet til og med kan styres via iPhone og iPad. I tillegg ble elementet utstyrt med alarmfunksjon og en tilkobling til den sentrale bygningsautomatikken. På grunn av den unike kombinasjonen av design, komfort og funksjonalitet fikk Schüco skyvedørssystemet ASS 77 PD.HI prisene iF product design award 2012 GOLD og reddot design award best of the best 2012.

Form møter funksjon
Differensierte funksjonelle og estetiske krav ledet eierne til deres valg av skyvedørssystemet Schüco ASS 77 PD.HI. Byggherre ønsket en høy grad av transparens, slanke profiler og nøytralitet i uttrykket, for å sikre uhindret utsikt, størst mulig innslipp av dagslys og en harmonisk dialog med de andre materialene i huset. I tillegg stod kravet om en enkel og komfortabel drift av systemet høyt på lista. Den sørvendte eksponeringen av de store skyvedørene gjør det nødvendig med supplerende tiltak for solskjerming. Det ble valgt automatisk utenpåliggende solskjermingssystemer med integrerte solbeskyttelsesglass i isolerglasset. Dette har i tillegg et belegg som reduserer den infrarøde strålingen.

Følsom integrasjon
Den nøytrale fasaden på nybygget med glassflater og lys naturstein, sammen med det terrasseformede arrangementet av etasjene, sørger for en følsom integrasjon i åssiden. Byggherrens ønske om dialog mellom ny og gammel bygning er vellykket og får dem til å fungere som et harmonisk ensemble – både om dagen og opplyst om natten.

Produktprofil Schüco ASS 77 PD

- Skyvedørsystem for glass fra gulv til tak med skjulte karmer og skinner senket ned i gulvet

- Motor integrert i karmen for rask, lydløs åpning og lukking, kontrollert via iPhone og iPad (Schüco e-slide)

- Rammemål (BxH): maks 3.200 x 3.500 mm