​Lanserer ny kunnskapsportal for arkitekter og byggherrer

Pressemelding   •   jun 05, 2019 07:00 CEST

Sitter du med et prosjekt og lurer på noe? Thomas Aasen, Jardar Kilsti Nordeng og Tom Erik Wiger jobber som prosjektrådgiver hos Schüco Norge og hjelper deg gjerne videre.

Med den nye tjenesten, Schüco Knowledge, deler Schüco kunnskap om glassfasader og bygg.

Speilblanke bygninger som reflekterer himmelen, speiler seg i hverandre og hvisker ut grensene mellom ute og inne. Glassfasader er både elegant og moderne, og for mange selve symbolet på urbanitet.

Schüco International KG utviklerogselger systemløsninger i glass og metall for vinduer, dører og fasader til private boliger og næringsbygg. De tilbyr også service og rådgivning til fasadeentreprenørene som fullfører produksjon og montasje. Nå lanserer de kunnskapsportalen Schüco Knowledge: https://www.schueco-knowledge.no/.

– Dette er en løsningsorientert kunnskapsplattform beregnet på arkitekter og andre aktører i fasadebransjen. Innholdet skal både inspirere, og gi løsninger på det brukeren har behov for, forteller Gøran Karlsen, daglig leder i Schüco.

Digital kunnskapsplattform

Målet med portalen er å gi arkitekter og rådgivere en digital plattform hvor de kan utveksle informasjon, råd og støtte fra den første idéen på skisseblokka og hele veien til produksjon og montering. De norske prosjektrådgiverne får støtte fra kompetente ingeniører i Schüco Norge, og spesialister fra andre avdelinger i selskapet.

– En bruker vil kunne benytte seg av ekspertise fra flere hundre medarbeidere. Her ligger det artikler, bilder og tegningsfiler til nedlasting, samt visualiseringer og videoforklaringer. Arkitekten kan også få spesialutviklede prosjektløsninger, og enkelt få kontakt med en prosjektrådgiver for kostnadsfri veiledning, sier Karlsen.

Stilige og funksjonelle fasader

En lekker glassfasade har også flere funksjonelle egenskaper, som kommer både eieren og brukeren til gode hvis den settes opp riktig. Store glassflater slipper inn mye dagslys, som reduserer energiforbruket og er positivt for helsen, trivselen og produktiviteten. På den annen side kan for mye sollys øke behovet for skjerming og ventilasjon.

Fasaden beskytter i tillegg mot vær og vind, og påvirker støynivået, brannsikkerheten og klimaet.

– Glass er et spesielt materiale som krever spesiell kunnskap, og det er mange variable faktorer og betingelser å ta hensyn til. Ofte medfører komplekse detaljer et sterkt behov for riktig kunnskap om systemene, sier Karlsen.

Oppdatert og dynamisk kunnskap

Det er nødvendig med detaljert kunnskap om både produktene og begrensningene som ligger i omradet for å få et realistisk bilde av hva man kan gjøre, til hvilken pris og hvordan det kommer til å fungere i praksis. Samtidig utvikler man kontinuerlig bedre og mer fleksible materialer og designløsninger. En bred kunnskapsutveksling gjør prosessen enklere for alle, og bidrar til å redusere avviket mellom skissen og det ferdige resultatet.

– Hver dag skaper vi historie og planlegger fremtiden. Med Schüco-Knowledge tilbyr vi et nyskapende planleggingsverktøy for arkitekten. Dette er en kunnskapsplattform som vil utvides etter hvert som vi avdekker nye behov for kunnskap, sier Karlsen.

Sjekk ut den nye kunnskapsplattformen her: https://www.schueco-knowledge.no/.

Vinduer, dører og fasader - bærekraftig og innovativ

Schüco Gruppen utvikler og selger systemløsninger for vinduer, dører, fasader, skyvedører, sikkerhetsteknologi og solskjerming. I tillegg til innovative produkter til private boliger og næringsbygg tilbyr Schüco rådgivning og digitale tjenester til alle faser i et prosjekt – fra første idé til design, produksjon og montering. Tjeneste- og produktporteføljen blir komplettert med produksjonsmaskiner og et 360° bærekraftskretsløp.

Med over 4 900 ansatte over hele verden skal vi være bransjens ledende teknologi- og tjenestetilbyder, både i dag og i fremtiden. Selskapet utvikler og tester stadig nye produkter og tjenester rundt klimaskallet og tar hensyn til dagens trender og normer. I verden samarbeider vi med 12.000 produsenter, utviklere, arkitekter og investorer. Schüco Gruppen er aktiv til stede i mer enn 80 land og hadde i 2017 en årlig omsetning på 1.575 milliarder euro. Finn mer informasjon på www.schueco.no