Schüco støtter Arkitektur-Biennalen i Venezia

Pressemelding   •   mai 25, 2016 07:45 CEST

Schüco støtter "La Biennale di Venezia"

Det blir presentert og diskutert: På den 15. Arkitektur-Biennalen i Venezia vil det i år være 62 land representert. Her vil det bli presentert innovative tema og fenomener i arkitektur og byutvikling til et internasjonalt publikum. Som på den forrige biennale for to år siden, engasjerer Schüco seg på nytt for denne viktige plattformen for byggekultur. Professor doktor Winfried Heusler, Senior Vice President Global Building Excellence hos Schüco, forklarer: „Biennalen og Schüco passer perfekt sammen. Her møter vi mange internasjonalt anerkjente arkitekter og griper muligheten for konstruktiv dialog.“ Sammen med en utvalgt gruppe arkitekter, legger under forhåndsvisningen en Schüco-delegasjon ut på leting etter nye perspektiver innenfor en utvidet horisont.

Making Heimat. Germany, Arrival Country

Det tyske bidraget stammer fra Deutschen Architektur Museum (DAM) og vises under mottoet „Making Heimat. Germany, Arrival Country“. Mer aktuell kunne presentasjonen ikke vært – innkvarteringen av flyktninger har tross alt vært et viktig tema i Tyskland i flere måneder. Derfor er arrangørene opptatt av spørsmål som: Hvilke utfordringer møter de byene som flyktningene kommer til? Hvordan gjøre integrerte borgere av nykommerne? Hvilket bidrag kan arkitektur og byplanlegging gi i denne prosessen for bærekraftig integrasjon?

Darzanà: Two Arsenals, One Vessel

Det tyrkiske bidraget, som også sponses av Schüco, har mottoet „Darzanà: Two Arsenals, One Vessel“ og er skapt av Istanbul Foundation for Culture and Arts (IKSV). Det sentrale temaet i prosjektet er den felles kulturarven til de to byene Istanbul og Venezia. Begge er havnebyer verd Middelhavet, som allikevel har utviklet seg så forskjellig: Venezia er en museumsby, Istanbul er en megacity. Ikke desto mindre de to byene deler et felles språk: arkitekturen.

A Building like a Tree – A City like a forest

EPEA instituttet presenterer: Hvordan vi kan skape nyttige bygninger for mennesker og natur. Dette bidraget er også støttet av Schüco. Professor Michael Braungart, grunnlegger og administrerende dirketør i EPEA (Environmental Protection Encouragement Agency Internationale Umweltforschung GmbH, Hamburg) viser fram sitt „Cradle to Cradle“-konsept, som han har utviklet sammen med den amerikanske arkitekten og designeren William McDonough: „Celebrating our Human Footprint: A Building like a Tree – A City like a forest“. Målet er „sunne“ hus og byer. Etter hans konsept skal hus som trær og byer som skoger rense lufta og vannet – og ikke produsere avfall.

I samarbeid med et verdensomspennende nettverk av partnere, arkitekter, rådgivere og investorer realiserer Schüco bærekraftige bygningsfasader som setter mennesket og dets behov i sentrum, samtidig som de er i samspill med natur og teknologi. Våre bygningsfasader oppfyller de strengeste krav til design, komfort og sikkerhet. I tillegg er de svært energieffektive, og på den måten bidrar de også til redusert CO2-utslipp og til å bevare naturlige ressurser. Selskapets avdelinger for metall- og PVC-konstruksjoner leverer skreddersydde produkter til nybygg og restaurering som oppfyller individuelle brukerkrav i ulike klimasoner. Schüco driver virksomhet i 80 land og har 4800 ansatte og 12 000 partnerbedrifter. I 2014 genererte selskapet en omsetning på 1,425 milliarder euro.