Tilbyr et av landets eneste kurstilbud for fasademontører

Pressemelding   •   mar 12, 2018 13:53 CET

15 oppmerksomme montører, prosjektledere og kalkulatører hos R. Daaland AS

Et av våre viktigste og mest avgjørende ledd, montasjen, har startet året på skolebenken. Til sammen over 70 montører og ansatte fra Schüco partnerbedrifter i 4 ulike byer har deltatt på Schüco Fasadeskoles montørkurs i 2018. Neste uke tilbys kurset til montørene i Ålesund - et tilbud det finnes få av i Norge.

Fasadeskolen har hatt en hektisk start på det nye året. Med montørkurs i både Stavanger, Bergen, Trondheim og Oslo i februar og mars har teknisk avdeling lært opp og blitt lært opp av nærmere 70 montører fra fire fylker i Norge. I Rogaland fikk de polsk talende eget montørkurs på morsspråket.

Fokuset på kompetanseutveksling og- læring blant montører av Schücos systemer er en vesentlig brikke i bedriftens kvalitetsstrategi. Produktene har en verdikjede hvor flere ledd er involvert i verdiskapningen. For å ha kontroll på disse leddene og sikkerhet i at det gjøres «etter boken», må systemleverandør og produsent jobbe tett sammen og overføre kompetanse fra de ulike leddene. I forhold til at partnerbedrifter benytter seg av innleide montører, er det desto viktigere at Schüco både setter krav til montørkompetanse og samtidig bidrar med å øke kompetansen blant yrkesgruppen. Med det høye antall deltakere er det tydelig at dette tilbudet er velkommen også hos partnerbedriftene og montørene.

-Interessen har vært overveldende, sier Ellen Tidemann som er salgsansvarlig i Schüco. Hun mener at en vesentlig grunn for interessen er sulten på kunnskap og et ønske om å redusere reklamasjoner og feil på byggeplass. Dette kan Jannicken Kristoffersen fra Schüco Partner R. Daaland i Trondheim bekrefte, som hadde 15 montører, prosjektledere og kalkulatører på montørkurs på fredag 09.mars 2018. Hun er klar på at dette gir bedriften fordeler.

-Vi ønsker at våre montører skal oppdatere seg og få den samme kunnskap, samt at de har muligheten til å stille relevante spørsmål om praktiske løsninger. Å få ekstern hjelp fra Schüco gjør det mer attraktivt. For erfarne montører er det en del repetisjon, men de hevder det var oppfriskende. De nye montørene får mye god og konsentrert opplæring. Det var attraktivt å kunne tilby samtlige utemontører dette kurset. Det er trolig verdt hver time benyttet. Vi avsluttet med felles lunsj og fikk dermed en sosial avslutning med meningsutvekslinger, forteller hun fornøyd.

Det finnes nemlig ellers få eller ingen andre organiserte opplæringstilbud for montører.

-Våre partnere er kvalitetsbedrifter som både ønsker å levere gode systemer og ikke minst drive en lønnsom bedrift. De forstår at kompetanse er nøkkelen til god kvalitet og er dermed villig til å investere tid for montørene til å sitte på skolebenken, forteller Tidemann.

Fasadeskolens rundreise fortsetter til Møre og Romsdal i neste uke, hvor montørene fra Straumsheim Glass og Fasade AS skal få opplæring i byggfysikk og montasje.

Resten av året er spekket med kurs og seminarer, både for produsenter, arkitekter og byggentreprenører. Allerede fredag den 16. mars arrangeres fasadeskolens andre salgskurs, som er skreddersydd til Schücos partnere. Se alle kurs og seminarer på Schücos nettside https://www.schueco.com/web2/no/partner/min_arbeidsplass/fasadeskolen

Schüco Systemløsninger for vinduer, dører og fasader

Schüco International KG, med hovedkontor i Bielefeld, Tyskland, utvikler og selger systemløsninger for vinduer, dører og fasader. Med over 4 750 ansatte over hele verden jobber vi for å være bransjens ledende teknologi- og servicetilbyder, både i dag og i fremtiden. I tillegg til innovative produkter til private boliger og næringsbygg, tilbyr spesialisten på bygningsfasader rådgivning og digitale tjenester til alle fasene i et prosjekt – fra første idé til design, produksjon og montering. 12.000 produsenter, utviklere, arkitekter og investorer jobber sammen med oss verden over. Schüco er aktivt til stede i mer enn 80 land og hadde i 2016 en omsetning på 1.460 milliarder euro.

Mer informasjon finner du på www.schueco.no